Pora pożegnać "czystego Androida". Google ostro namieszał

Pora pożegnać "czystego Androida". Google ostro namieszał14.10.2021 16:12

Lubisz smartfony z tzw. "czystym Androidem"? No to masz problem, bo nawet Pixele już takie nie są.

"Czysty Android" to umowne określenie systemu wolnego od autorskich dodatków producenta. Przez wiele lat za wzór stawiane były smartfony z linii Nexus, których oprogramowanie bazowało na otwartoźródłowym AOSP (Android Open Source Project) i było jedynie wzbogacane o zestaw aplikacji Google'a.

Gdy Nexusy zostały zastąpione przez Pixele, sprawa się nieco skomplikowała. Google zaczął rezerwować dla swoich smartfonów coraz więcej ekskluzywnych funkcji. Android w jego wydaniu zauważalnie odbiega dziś od "gołego" oprogramowania, które trafia do innych producentów.

W tym roku kwestia "czystego Androida" komplikuje się jeszcze bardziej.

Sztandarowa funkcja Androida 12 jest - przynajmniej na razie - zarezerwowana dla Pixeli

W materiałach promocyjnych poświęconych Androidowi 12 Google skupia się niemal wyłącznie na interfejsie Material You. To nowy język projektowania, który dostosowuje wygląd systemu i aplikacji do kolorystyki tapety.

Google zapowiada, że Material You trafi "najpierw na Pixele". Co potem? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że funkcja ta nie jest częścią otwartego kodu źródłowego Androida 12, który został opublikowany na początku października. Inni producenci nie mogą więc implementować interfejsu Material You we własnych smartfonach.

To sytuacja dość kuriozalna, bo nie mówimy o jakiejś funkcjonalnej błahostce, lecz sztandarowej funkcji Androida 12, która definiuje jego wygląd. Jako że Pixele mają mikroskopijne udziały na rynku, najważniejsza nowość systemu trafi tylko do ułamka jego użytkowników.

Android 12 na smartfonach takich producentów jak Nokia, którzy od lat chwalą się korzystaniem z "czystego Androida", będzie wyglądał zupełnie inaczej niż na Pixelach. Pojęcie to nabiera więc pejoratywnego wydźwięku, bo aktualnie oznacza system niezgodny z wizją samego Google'a.

Nokia opiera swój marketing na "czystym Androidzie"
Nokia opiera swój marketing na "czystym Androidzie"

Co prawda programiści z XDA Developers natknęli się na poszlaki świadczące o tym, że w przyszłości Material You trafi do AOSP i będzie mógł być wykorzystywany przez innych producentów, ale na razie nie wiadomo, kiedy tak się stanie. Może za kilka miesięcy (Android 12.1), może za rok (Android 13).

Google fragmentuje Androida 12

Producenci smartfonów z systemem Google'a znaleźli się w sytuacji nie do pozazdroszczenia. Wizja wypuszczenia telefonu z Androidem 12, który nie ma najmocniej promowanej funkcji Androida 12, jest raczej niespecjalnie zachęcająca. Wielu klientów może bowiem winić producentów za to, że wycięli z systemu interfejs Material You, choć to nie prawda. Po prostu Google zachował go dla siebie.

Nic więc dziwnego, że postawione przed ścianą firmy zaczęły szukać alternatyw. Samsung w autorskiej nakładce One UI 4.0 zaimplementował funkcję Color thame, która także generuje motywy kolorystyczne w oparciu o tapety.

Wiele mediów ogłosiło, że Samsung zaimplementował Material You w swoim interfejsie, ale nie jest to prawdą. Koreańczycy - nie mając dostępu do rozwiązania Google'a - przygotowali po prostu podobną funkcję na własną rękę. A właściwie mają ją gotową od lat, ale dotychczas była ona zamknięta w zewnętrznej aplikacji.

Funkcja Color theme w One UI 4 bazuje na aplikacji Theme Park
Funkcja Color theme w One UI 4 bazuje na aplikacji Theme Park

Problem w tym, że rozwiązania Material You i Color thame nie są ze sobą kompatybilne. Google zachęca programistów, by dostosowywali własne aplikacje na Androida 12 do nowego języka programowania, ale apki te nie będą adoptowały kolorów tapety na smartfonach Samsunga. To dwie podobne, ale jednak inne funkcje.

Google wywołał więc spore zamieszanie. "Czysty Android" wygląda dziś totalnie inaczej niż oprogramowanie na jego smartfonach, a jego partnerzy zostali odcięci od najmocniej promowanej funkcji. I nawet nie wiadomo, jak długo ten bałagan potrwa.

Zobacz także:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.