Powstaną smartfony z Facebook OS opartym na Operze?

Powstaną smartfony z Facebook OS opartym na Operze?29.05.2012 09:00
Facebook kupi Operę?
Paweł Żołyniak

Facebook bardzo poważnie podchodzi do rynku mobilnego, o czym już niejednokrotnie wspominaliśmy. Według ostatnich pogłosek właściciele portalu zamierzają kupić Opera Software i stworzyć własnym system operacyjny w chmurze.

Facebook bardzo poważnie podchodzi do rynku mobilnego, o czym już niejednokrotnie wspominaliśmy. Według ostatnich pogłosek właściciele portalu zamierzają kupić Opera Software i stworzyć własnym system operacyjny w chmurze.

Wczoraj serwis Rethink Wireless sugerował, że ostatnie zakupy Zuckerberga mogą zapowiadać bardziej zdecydowane kroki w podboju rynku mobilnego. A kluczem do sukcesu ma być zakup Opera Software - jednej z najpopularniejszych przeglądarek internetowych na telefony.

Według serwisu Facebook będzie próbował stworzyć system podobny do Boot to Gecko i Chrome OS. Głównym jego elementem miałyby być usługi w chmurze - przede wszystkim portal społecznościowy czy Instagram z funkcją współdzielenia zdjęć. Motorem napędowym miałaby być w tym przypadku Opera, która poza przeglądarką oferuje wiele innych usług. Opera Unite pozwala m.in. na współdzielenie plików, odtwarzanie i streamowanie multimediów czy zapewnia dostęp do widżetów.

Czy to jest w ogóle prawdopodobne? Myślę, że tak, chociaż nie jestem pewien, co chce osiągnąć Facebook. Według plotek HTC ma zaprezentować nowy telefon brandowany znaczkiem portalu w trzecim kwartale tego roku. Tajwański producent już wyprodukował dwa telefony dedykowane Facebookowi, jednak w przeciwieństwie do HTC Salsa i Chacha nowe urządzenie ma być bardziej zintegrowane z portalem.

Wątpię, aby telefon został wyposażony w całkowicie nowy system, a już na pewno nie wydaje mi się, aby był to dobry pomysł. Oczywiście Opera daje duże możliwości zintegrowanym aplikacjom sieciowym, czego świetnym przykładem jest wbudowany klient poczty. Jednak jeśli Facebook zdecyduje się na wydanie systemu w chmurze, może się zawieść, tak jak Google z Chrome OS. Z drugiej strony Facebook to nie Mozilla, która za swoją misję uważa rozwój sieci i którą konsekwentnie realizuje przy B2G. Ten system ma dopiero wyznaczać drogę dla innych projektów w przyszłości.

Moim zdaniem bardziej prawdopodobne jest wykorzystanie podejścia Amazonu. Kindle Fire właściwie zdeklasował inne tablety oparte na Androidzie. W trzecim kwartale poprzedniego roku 62% tabletów na rynku było iPadami. Wraz z premierą urządzenia Amazonu sytuacja nieco się zmieniła - w kolejnym kwartale iPad miał 55% rynku, a Kindle Fire 17%. Innymi słowy, dwa urządzenia miały aż 72% udziałów w rynku, zostawiając 28% procent zwykłym Androidom.

Pomimo że Kindle Fire opiera się na Androidzie, to cały system jest zintegrowany z usługami Amazonu. Podobnie powinien zrobić Facebook. Na bazie systemu Google'a stworzyć swoją wersję, w pełni zintegrowaną z własnymi usługami. Jednak w przeciwieństwie do Amazonu powinien zachować natywny sklep Google Play, ponieważ aplikacje sieciowe i jego własny sklep (mimo że taki ma powstać) nie są wystarczającym bodźcem do przyciągnięcia klientów.

Jeśli Facebook rzeczywiście chce odnieść sukces na rynku mobilnym, musi przede wszystkim dostarczyć tanie urządzenia, takich jak ChaCha. Usługami w chmurze portal nie może rywalizować z ekosystemem Androida, podobnie jak obecne aplikacje sieciowe - ich rozkwit to prawdopodobnie dopiero 2013 rok. Dlatego Facebook powinien wykorzystać Androida jako platformę, na której będzie promował własne usługi. Jak sytuacja się rozwinie, przekonamy się dopiero po wakacjach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.