Producenci chcą, byś kupił nowy smartfon jak najszybciej. Oto ich sztuczki

Producenci chcą, byś kupił nowy smartfon jak najszybciej. Oto ich sztuczki16.07.2021 10:27
Xiaomi to jeden z producentów, którzy lubią organizować przedsprzedażowe promocje
Źródło zdjęć: © mistore.pl
Konrad Błaszak

Producenci mają swoje sposoby, żeby zachęcić do kupna smartfonów danej marki. Czasem potrafią dorzucić "za darmo" bardzo drogie gadżety, ale czy to jest sposób na sukces?

Od wielu lat obserwuję rynek smartfonów i zdarzyło mi się trafić na dość niestandardowe oferty promocyjne, które miały zachęcić do zakupu danego smartfona. Sztandarowym przykładem jest LG G7 ThinQ, do którego można było dostać 43-calowy telewizor. Na taki gratis mogły liczyć osoby z sieci Play.

W przypadku innych operatorów gratisem był 24-calowy monitor, a w wolnej sprzedaży - zdalnie sterowany robot z gwiezdnych wojen. Pamiętam dobrze, że ta promocja wzbudziła spore poruszenie na rynku, choć większość osób sobie raczej z niej żartowała.

Nowy smartfon = drogie gratisy

LG jest świetnym przykładem na początek, gdyż urządzenia tej marki znane byly z szybkiego tracenia na wartości oraz właśnie dość pokaźnych gratisów podczas premier. Na obronę Koreańczyków warto wspomnieć, że Xiaomi - które przecież zawsze było chwalone za niskie ceny - również zrobiło podobną promocję. Przy premierze modelu Xiaomi Mi 10 8/256 GB Twilight Grey (tylko tego wariantu) za darmo dostawało się 32-calowy TV.

LG G7 ThinQ, Źródło zdjęć: © LG
LG G7 ThinQ
Źródło zdjęć: © LG

Przy wielu premierach produktem dodawanym w przedsprzedaży są słuchawki i tutaj wyróżnia się moim zdaniem Sony. Japońska marka dość często dorzucała swoje flagowce produkty do topowych Xperii. Takie akcje miał również Samsung, więc nie jest to niczym nowym. Zdarzały się także promocje, gdzie kupując jedno urządzenie, drugie dostawało się za symboliczną złotówkę (np. OPPO A73).

Wspomnieć w tym miejscu muszę, że regularnie spotykaną praktyką było również ubezpieczenie urządzenia lub jego ekranu. Teoretycznie jest to najmniej wartościowy z dodatków, ale przy nieszczęśliwym przypadku, może być dużo bardziej przydatny niż słuchawki czy telewizor.

Takie podejście jest moim zdaniem dość ciekawym zabiegiem, ale jednocześnie pokazującym, że te urządzenia są często sprzedawane z ogromną marżą. Jeśli firmie opłaca się dorzucać na starcie gratis o wartości 1/3 ceny, oznacza to, że kwota za telefon mogłaby być niższa. To niemal zawsze było dobrze widać w przypadku LG, gdyż często już po kilku miesiącach flagowe produkty kosztowały ułamek pierwotnej kwoty.

Weź na premierę = zapłać mniej

To zdecydowanie mniej popularne rozwiązanie, ale również możemy się z nim spotkać na naszym rynku. Z ostatnich przykładów wartym wspomnienia jest przede wszystkim ASUS Zenfone 8, którego wariant 8/128 GB został wyceniony na 2999 złotych. Jeśli jednak ktoś zdecydował się na zakup w przedsprzedaży, kwota ta spadała do 2699 złotych, co w moich oczach było mocnym argumentem sprzedażowym za tym modelem.

Myśląc o takich promocjach - oczywiście poza wszelkimi akcjami crowdfundingowymi, gdzie to jest standardowa praktyka - do głowy przychodząc mi jeszcze urządzenia Xiaomi Redmi. Wiele modeli również można było nabyć za niższą cenę, pod warunkiem, że korzystało się z przedsprzedaży.

Gotówka, Źródło zdjęć: © Fot. Christian Dubovan (Unsplash)
Gotówka
Źródło zdjęć: © Fot. Christian Dubovan (Unsplash)

Wśród naprawdę wielu różnych promocji, taka wydaje się moim zdaniem jedną z najuczciwszych wobec klienta. Gdy ten zdecyduje się zaufać nieco w ciemno - gdyż podczas przedsprzedaży może nie być jeszcze wielu recenzji w sieci - może nabyć dany sprzęt w cenie, która często nie będzie tak niska jeszcze przez kilka miesięcy.

Kup nasz produkt = zwrócimy ci gotówkę

Tutaj bezsprzecznie królem jest Samsung, który regularnie organizuje takie akcje i to nie tylko podczas premier. Kupując dane urządzenie, dostaje się kod w aplikacji (przeważnie po 14 lub 30 dniach), dzięki któremu można wypłacić konkretną kwotę w bankomacie.

Koreańczycy często łączyli to z drugą promocją, czyli odkupem starego urządzenia. W pierwszych edycjach tego programu można było odesłać Samsungowi dowolny telefon (dzięki czemu do starego urządzenia wycenionego na złotówkę dostawało się gwarantowany bonus w wysokości kilkuset złotych), lecz ostatnio do tego programu kwalifikowały się jedynie konkretne urządzenia.

Ten rodzaj promocji bywał bardzo opłacalny, szczególnie jeśli promocje się kumulowały i można było skorzystać ze wszystkich. Sam znam osoby, które nabyły kilkumiesięczne flagowce z rabatem wynoszącym ponad 1000 złotych, co jest świetną ofertą. Niewątpliwym minusem jest fakt, że najczęściej trzeba zapłacić pełną kwotę i dopiero potem odzyskujemy jej część.

Która promocja jest Waszym zdaniem najlepsza?

Producenci mają bardzo różne sposoby na zachęcie do zakupu ich urządzeń, ale która z promocji jest Waszym zdaniem najlepsza? Skorzystaliście kiedyś z tego typu promocji, a może właśnie dzięki niej wybraliście dane urządzenie?

[polldaddy]10872403[/polldaddy]

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.