Rynek mobilny szybko się rozwija

Rynek mobilny szybko się rozwija18.12.2008 14:00
Kira Czarczyńska

W polskiej branży telekomunikacyjnej ścierają się rozbieżne trendy: otwartość rynku telekomunikacji mobilnej równoważy monopolistyczny charakter rynku telekomunikacji stacjonarnej. - tak sytuację na naszym rynku telekomunikacyjnym komentuje Saverio Romeo, analityk Frost & Sullivan.

Jak będzie postępować rozwój obu rynków - stacjonarnego i komórkowego - i jak wygląda obecna sytuacja?

W polskiej branży telekomunikacyjnej ścierają się rozbieżne trendy: otwartość rynku telekomunikacji mobilnej równoważy monopolistyczny charakter rynku telekomunikacji stacjonarnej. - tak sytuację na naszym rynku telekomunikacyjnym komentuje Saverio Romeo, analityk Frost & Sullivan.

Jak będzie postępować rozwój obu rynków - stacjonarnego i komórkowego - i jak wygląda obecna sytuacja?

Rynek mobilny rozwija się u nas bardzo szybko - już w 2007r. osiągnięto jego penetrację na poziomie przekraczającym 100%. Nadal podzielony jest głównie między trzech operatorów: Erę, Orange i Plusa; czwarty jednak, Play, szybko zdobywa nowych klientów i przejmuje abonentów pozostałych sieci.

Wejście Play na nasz rynek przyspieszyło mocno rozwój usług dostępu do Internetu poprzez sieci GSM: w latach 2007 i 2008 nastąpiły spore inwestycje wszystkich graczy w infrastrukturę oraz usługi internetowe. Coraz popularniejsze robią się także usługi dodatkowe - aktualnie "na topie" jest mobilna telewizja, już ciesząca się sporym zainteresowaniem mimo, że praktycznie jest dopiero na etapie planów.

W przeciwieństwie do mobilnego, rynek stacjonarny przeżywa zastój jeśli chodzi o abonentów korzystających z telefonów. Nadal bardzo słabo rozwiniętą mamy infrastrukturę szerokopasmową - pod koniec stycznia 2008 r. penetracja szerokopasmowa wynosiła 8,36% i był to drugi od końca wynik wśród 27 państw członkowskich UE.

Aktualny kryzys ekonomiczny nie sprzyja inwestycjom, nie należy się więc w nadchodzącym roku spodziewać spektakularnych zmian ani na rynku stacjonarnym, ani mobilnym. Być może jednak zaczniemy już odczuwać pewne skutki zbliżającego się Euro 2012, które poza budową dróg, stadionów i hoteli - wymaga również unowocześnienia i rozbudowania infrastruktury teletransmisyjnej. Można się spodziewać, że w związku z tym wydarzeniem wszyscy operatorzy zdecydują się na zwiększenie inwestycji i unowocześnienie oferowanych obecnie usług.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.