Samsung i Apple wygenerowały 103% zysków z rynku smartfonów

Samsung i Apple wygenerowały 103% zysków z rynku smartfonów07.02.2013 13:00
Galaxy Note (fot. Lourdes Cristina)
Adrian Nowak

Łączne zyski Apple'a i Samsunga są tak dobre, że na pierwszy rzut oka mogą wydawać się błędne. Szybko okazuje się jednak, że to jedne z nielicznych dużych koncernów, które do sprzedaży smartfonów nie dokładają pieniędzy.

W ubiegłym roku Apple zgarnął dla siebie aż 69% zysków z rynku mobilnego (jeśli uwzględnić straty innych firm), zarabiając tym samym ponad dwa razy więcej niż Samsung, który mógł się pochwalić wynikiem na poziomie 34%. Według firmy badawczej Canaccord Genuity koncerny produkujące najpopularniejsze smartfony zdołały uzyskać ponad 100% zysków z rynku, do którego sporo firm tylko dokładało. Wbrew pozorom nie oznacza to jednak, że urządzenia kupowali również przybysze z innych planet.

W raporcie Canaccord Genuity uwzględniono siedmiu największych producentów nowoczesnych telefonów, którzy łącznie zarobili 17,4 miliarda dolarów. Jak wiadomo, na plusie 2012 rok zakończyły jednak tylko Apple, Samsung, HTC i LG. Sony, Nokia, BlackBerry oraz Motorola notujące straty uwzględniono więc z ujemnym wkładem - stąd nieco dziwne na pierwszy rzut oka wyliczenia procentowe.

Przepaść jak na dłoni

Spoglądając na wyniki największych producentów smartfonów, można doznać prawdziwego szoku. Apple w 2012 roku zarobił (bez uwzględnienia podatków) aż 35,9 miliarda dolarów - tylko na sprzedaży iPhone'a. Warto zauważyć, że marże udało się utrzymać na niezwykle wysokim poziomie 41%. Samsung, który zarobił w ubiegłym roku 17,5 miliarda dolarów na smartfonach, mógł się pochwalić marżami już tylko na poziomie 21%.

Różnica jest widoczna już między dwoma największymi spółkami na rynku, a kolejne firmy dzieli od nich prawdziwa przepaść. HTC znajdujące się na podium skończyło rok z zyskiem tylko 640 milionów dolarów i wypracowało marże na poziomie zaledwie 6%. Kolejne w szeregu LG na swoich urządzeniach zarabiało finalnie tylko 1%, łącznie generując 47 milionów dolarów zysku.

Lista przegranych na niezwykle trudnym mobilnym rynku jest jednak znacznie dłuższa. BlackBerry (do niedawna RIM) na sprzedaży swoich urządzeń zarobiło o 3% mniej, niż kosztowało ich wytworzenie, co przełożyło się na stratę 230 milionów dolarów. W przypadku kolejnej w rankingu Motoroli marże były już na poziomie -8%, a to wygenerowało stratę aż 604 milionów dolarów.

Choć w głowie użytkowników od dawna znajduje się obraz sukcesów Samsunga i firmy Apple, mało kto zastanawia się nad tym, jak duże różnice w zyskach dzielą te spółki od konkurentów. Do myślenia daje również to, że wcale nie trzeba mieć największych udziałów w rynku, by zarabiać najwięcej. Biorąc jednak pod uwagę, że przybywa firm, które do przetrwania potrzebują sukcesów niczym powietrza, trzeba się przygotować na roszady w rankingu w kolejnych kwartałach.

Źródło: AppleInsider

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.