Kosmiczna podróż w VR. Przetestowałem The Missed Spaceflight

Kosmiczna podróż w VR. Przetestowałem The Missed Spaceflight28.06.2017 12:31
Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)
Łukasz Skałba

Samsung prężnie rozwija się w branży mobilnego VR. Wraz z nowymi flagowcami debiutują lekko odświeżone edycje gogli Gear VR. Wczoraj wieczorem miałem okazję przetestować ich najnowszą aplikację, która pozwoliła mi polecieć w kosmos. Poniżej dzielę się wrażeniami.

Wzruszająca otoczka

Event Samsunga zaczął się 27 czerwca o godznie 17:27. Nie była to oczywiście godzina przypadkowa. To właśnie tego dnia i o tej porze, w 1978 roku odbył się start rakiety Sojuz 30, która wyniosła na orbitę dwóch astronautów.

Wydarzenie koreańskiego producenta zorganizowane było w ramach kampanii #DoWhatYouCant. W tym konkretnym przypadku, każdy użytkownik najnowszych produktów Samsunga ma okazję powtórzyć misję rakiety Sojuz 30, nie wstając z fotela. Tak więc każdy mógł doświadczyć czegoś, co do tej pory było zarezerwowane wyłącznie dla wybranych.

Samsung Presents: Poznaj historię generała Kuziory | Powered by Galaxy S8 / Gear VR

Jedną z takich osób jest Generał Tadeusz Kuziora, który był gościem specjalnym wczorajszego wieczoru. Po ogólnym wstępie, goście zobaczyli premierowo krótki film dokumentalny poświęcony właśnie Panu Tadeuszowi.

Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)
Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)

Był on jedną z czterech osób wytypowanych do uczestnictwa w locie z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Nie załapał się on jednak do ostatecznej, dwuosobowej załogi. Rakieta Sojuz 30 odleciała więc bez niego. Po 39 latach, Samsung zrealizował jego niespełnione marzenie, przygotowując symulację lotu w technologii VR.

Wrażenia z lotu

Aplikacja nosi nazwę The Missed Spaceflight i już wkrótce będzie dostępna w sklepie Oculus. Niestety, jest ona przeznaczona wyłącznie dla posiadaczy smartfonó Samsunga (od modelu Galaxy S6) i gogli Gear VR. Jednak czy warto w ogóle zawracać sobie nią głowę?

Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)
Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)

Powiem wam tak. Otoczka historyczna jest genialna. Pan Tadeusz opowiadał bardzo ciekawe rzeczy na przykład o tym w jaki sposób trenują przyszli kosmonauci i jak wygląda ich dieta. To człowiek z tych, którzy na jedno pytanie potrafią odpowiadać godzinę. Mniejsza jednak o to. Samsung opracował marketing do perfekcji. Co jednak z samą aplikacją VR?

Generał Kuziora stwierdził że jest ona świetna do celów edukacyjnych. Ubolewał on jednak nad brakiem "kopa w plecy". Opowiadał, że po godzinach spędzonych w maszynach symulujących przeciążenia, czuł się niezbyt naturalnie, nie odczuwając nic ciałem a jedynie narządem wzroku.

Moje wrażenia są natomiast nieco inne. Jako dziennikarz technologiczny miałem już wielokrotnie do czynienia z różnymi goglami i aplikacjami VR. The Missed Flight jest po prostu jedną z nich. Udaną, ale w żaden sposób nie rewolucyjną.

Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)
Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)

Symulacja trwa kilka minut i zaczyna się od startu rakiety z pozycji kosmonauty. Na koniec wylatujemy z niej w skafandrze i podziwiamy widok Ziemi z kosmosu. Efekt VR jest bardzo fajny, ale nie jest to nic nowego.

Pierwsze w Polsce kino VR

Ciekawsze wydają się doniesienia o pierwszym w Polsce kinie opartym na technologii wirtualnej rzeczywistości. Będzie się ono mieściło w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Już teraz można było podziwiać jego wystrój. Otwarcie ma nastąpić już niebawem, jednak żadne szczegóły nie są jeszcze znane.

Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)
Źródło zdjęć: © Fot. Marcela Kolasa (Skałba Media)

Nie wiadomo jakie będą ceny, jaki repertuar i jak rozstawione będą miejscówki z goglami. Wiadomo jedynie, że wkrótce będzie. Cóż, brzmi ciekawie, ale czekam na konkrety.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.