Smartfony nas krzywdzą. Nastąpił wzrost urazów głowy i szyi wynikający z używania telefonów

Smartfony nas krzywdzą. Nastąpił wzrost urazów głowy i szyi wynikający z używania telefonów06.12.2019 15:46
solar22 / Shutterstock.com
Patryk Korzeniecki

Smartfony zrewolucjonizowały nasze życie, jednak okazuje się, że ich używanie niesie pewne konsekwencje zdrowotne.

Według raportu zamieszczonego przez Dziennik Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycznego, liczba urazów głowy i szyi przez ostatnich 20 lat regularnie wzrastała.

Przebadanych zostało 2501 pacjentów między 1998 a 2017 rokiem z USA. Wszyscy mieli jedną cechę wspólną - ich urazy były spowodowane (pośrednio lub bezpośrednio) przez używanie telefonu.

Falę kontuzji zapoczątkował... Apple

Raport ujawnił, że przed 2007 rokiem tego typu kontuzje były rzadkością. Dlaczego?

Otóż w czerwcu 2007 roku miała miejsce premiera pierwszego iPhone'a. Zmieniła on nie do poznania rynek elektroniki. Dotykowy interfejs zrewolucjonizował sposób obsługi telefonu i konsumpcji treści. Za śladem Apple'a poszli inni producenci.

Niestety, ten przewrót ma też swoje ciemne strony. To on odpowiada za rzesze ludzi pochylonych nad dotykowymi smartfonami i wynikające z tego zjawiska urazy.

Trochę statystyk

Przytoczę tutaj kilka danych z raportu. 33,1 proc. obrażeń dotyczyło głowy, natomiast 32,7 proc. twarzy. Szyja przyjęła 12,5 proc. urazów.

Co do samej formy obrażeń: skaleczenie nastąpiło w 26,3 proc. przypadków, 24,5 proc. to otarcia, natomiast aż w 18,4 proc. przypadków skończyło się na poważnych obrażeniach wewnętrznych. Jak? Wystarczy zagapić się przy pisaniu wiadomości i np. spaść z wysokości lub wejść na ulicę pod jadące auto.

Jeśli chodzi o wiek przebadanych to 60,3 proc. obrażeń dotyczyło osób młodych, w wieku 13-29 lat. Co ciekawe, urazy wśród osób poniżej 13 roku życia aż w 82,1 proc. przypadków dotyczyły bezpośrednich obrażeń mechanicznych, a tylko 17,9 proc. obrażeń było pośrednim skutkiem używania telefonu.

Jak na to zaradzić? Proponowana jest edukacja

Podsumowaniem raportu było stwierdzenie, że użytkownicy telefonów powinni się doedukować w kwestii ich bezpiecznego użytkowania. Najwięcej urazów było spowodowanych sms-owaniem w trakcie chodzenia. Większość była niegroźna, jednak konsekwencją części z nich były długofalowe komplikacje.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jak niebezpieczne bywa roztargnienie i jak łatwo można zrobić sobie krzywdę. A my ludzie jesteśmy tak naprawdę bardziej delikatnymi istotami niż nam się wydaje. Większość użytkowników telefonów nie myśli zupełnie nad konsekwencjami "smartfonowej rewolucji", jednak jak widać z raportu, bywają one poważne.

Producenci starają się tworzyć urządzenia, które zajmą jeszcze więcej naszej uwagi. Zastanawiam się co będzie, kiedy telefony będą wyglądać jak np. Samsung Galaxy Fold.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.