Tą wadą smartfonów - według naukowców - powinni zająć się producenci. Jeden już się wyłamał

Tą wadą smartfonów - według naukowców - powinni zająć się producenci. Jeden już się wyłamał16.11.2015 15:03
Korzystanie ze smartfona nocą
Źródło zdjęć: © shutterstock.com
Konrad Błaszak

Smartfony z każdą generacją mają coraz jaśniejsze ekrany, dzięki czemu łatwiej się z nich korzysta w pełnym słońcu. Według naukowców taki postęp ma też niestety swoje minusy.

Według badań, które można znaleźć na stronie Frontiers in Public Health, duża jasność ekranów oraz niebieskie światło przez nie wydzielane mogą poważnie zaburzać sen. Jest to spowodowane tym, że wieczorami organizm ludzki zaczyna produkować melatoninę, czyli hormon regulujący rytm dnia, a korzystanie ze smartfona negatywnie zaburza ten proces. Skutkiem jest to, że użytkownicy korzystający z telefonów po położeniu się do łóżka mogą zasnąć nawet godzinę później, niż gdyby ich nie używali. Ze swojej strony mogę dodać, że te badania jak najbardziej pokrywają się z moimi obserwacjami, ponieważ niemal codziennie używam smartfona przed snem i mam wtedy większe trudności z zaśnięciem.

Znane są zatem skutki, ale jak temu zapobiec?

Harvard Medical School sugeruje, żeby unikać jasnego, niebieskiego światła nawet 2-3 godziny przed pójściem spać, a National Sleep Foundation uważa, że wyłączenie urządzeń elektrycznych na godzinę przed położeniem się do łóżka będzie wystarczające.

Oczywiście nie każdy chce lub może sobie czasem pozwolić na to, żeby odłożyć smartfona na godzinę przed pójściem spać, dlatego są też inne rozwiązania. Jednym z testowanych były okulary z pomarańczowymi szkiełkami, które chroniły użytkownika przed niebieskim światłem. Drugim sposobem okazały się aplikacje, które ograniczały emisję niebieskiego światła wieczorem. Przykłady takich rozwiązań to chociażby Twilight na Androidzie lub f.lux na systemie iOS. Obydwie strategie okazały się dość skuteczne, więc jeśli korzystacie ze smartfona wieczorami to powinniście pomyśleć o jednej z nich.

Profesor Paul Gringras dodał, że producenci telefonów powinni przykładać większą uwagę do tego problemu, a urządzenia powinny być uzbrajane w woisty "tryb nocny". Wtedy byłyby one przyjaźniejsze dla użytkowników wieczorami. Zapewne na razie nie będzie jeszcze wysypu produktów dbających o sen użytkowników, ale ostatnio Philips pokazał dwa smartfony, które dzięki autorskiej technologii SoftBlue emitują nawet o 86% mniej niebieskiego światła w porównaniu ze zwykłymi ekranami.

Jestem przekonany, że inne firmy z czasem również pójdą tą drogą. Po prostu ten problem musi stać się bardziej medialny, a wtedy producenci szybko opracują autorskie technologie i zaczną o nich głośno mówić na swoich konferencjach oraz w reklamach. Mam nadzieję, że tak się stanie, sam często chodzę spać bardzo późno, ponieważ nie mogę zasnąć, a prawdopodobnym powodem jest smartfon. Cóż, na razie pozostaje mi zainstalować odpowiednią aplikację.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.