Sony Mobile daje sobie rok na wyjście na prostą. Czy w przeciwnym razie zniknie z rynku? Nie sądzę

Sony Mobile daje sobie rok na wyjście na prostą. Czy w przeciwnym razie zniknie z rynku? Nie sądzę08.10.2015 16:06
Sony Xperia Z3+
Źródło zdjęć: © Sony
Konrad Błaszak

Plotki o tym, że Sony zrezygnuje z rynku mobilnego pojawiają się regularnie co kilka miesięcy. Póki co się nie potwierdziły, ale wszystko wyjaśni się w przyszłym roku, a przynajmniej tak twierdzi CEO Sony, Kazuo Hirai.

Sony nie może zaliczyć kilku ostatnich kwartałów do udanych, sprzedaż spada, a zysków nie ma. Japończycy co prawda restrukturyzują swój biznes mobilny i ma on wiele pozytywów - jak chociażby Xperia M5 czy seria Z5 - ale pośród nich są także produkty kompletnie bez sensu. Mimo tego, że jestem fanem Xperii nie mogę znaleźć ani jednego argumentu przemawiającego za pojawieniem się modelu Z3+. Nie wniósł on niemal niczego nowego, a na dodatek zadebiutował 3 miesiące przed najnowszymi Zetkami.

Nic dziwnego, że regularnie pojawiają się plotki o zniknięciu Xperii z rynku lub sprzedaniu działu mobilnego innej firmie. Trzy miesiące temu zaprzeczył temu CEO Sony Mobile, Hiroki Totoki, który powiedział, że Sony nigdzie się nie wybiera. Teraz podobne słowa padły z ust Yoshinori Hashitani, który jest rzecznikiem Sony.

Yoshinori Hashitani:

Restrukturyzacja mobilnego biznesu idzie zgodnie z planem i wygląda na to, że przyniesie on zysk w przyszłym roku fiskalnym. Aktualnie nie mamy planów, żeby zniknąć z rynku mobilnego.

Piszę o tym, ponieważ CEO Sony, Kazuo Hirai swoimi wypowiedziami dla Reutersa wywołał niemałe zamieszanie, a stwierdził on jedynie, że rozpatrywane są różne opcje.

Kazuo Hirai :

Będziemy kontynuować swój udział w tym biznesie tak długo jak będziemy na dobrej drodze do wyjścia na prostą w przyszłym roku. W przeciwnym wypadku, nie wykluczamy rozważenia innych opcji.

Mam wrażenie, że widać progres w naszych biznesie elektronicznym. Rezultaty trzech lat restrukturyzacji zaczynają się pojawiać, ale nadal będziemy wprowadzać zmiany w dziale smartfonów.

Słabe wyniki oraz coraz większa konkurencja, nie tylko ze strony Apple'a czy Samsunga, ale też chińskich producentów nie ułatwiają sytuacji. Warto dodać, że Sony ma mniej niż 1% rynku w Ameryce Północnej co nie jest zaskoczeniem, ale już 17,5% udziałów w Japonii zdecydowanie tak. Japończycy zawsze byli mocni na swoim lokalnym podwórku i taki spadek jest na pewno kubłem zimnej wody. Nie wspominając już o tym, że przewidywana strata na ten rok wyniesie prawdopodobnie 480 milionów dolarów, chociaż wiosną zakładano, że będzie ona sporo mniejsza (310 mln dolarów).

Xperia M5, Źródło zdjęć: © Sony
Xperia M5
Źródło zdjęć: © Sony

Bez wątpienia sytuacja nie jest najlepsza, ale Kazuo Hirai nie powiedział, że Japończycy zrezygnują z rynku mobilnego. Moim zdaniem Sony mogłoby za dużo stracić (Xperia są elementem łączącym rozwiązania z innych działów tej firmy), a wspomniane wcześniej alternatywne opcje to raczej jeszcze większe zaciśnięcia pasa oraz kolejne zmiany w strategii. Jeśli miałbym obstawiać, czego one będą dotyczyć, to moim zdaniem w przyszłym roku (i następnych) nie zobaczycie już budżetowych Xperii. Sony przy każdym raporcie powtarzało, że flagowce przynoszą zyski, a tańsze urządzenia są kulą u nogi. Japońska firma w końcu może zatem zdecydować się porzucić tanie smartfony i najtańsze będą średniaki jak Xperia M5 czy Xperia C5 Ultra. To mógłby być dobry ruch.

Na razie ciężko jest jednoznacznie ocenić przyszłość Sony Mobile, ponieważ z zewnątrz strategia wygląda chwilami na mocno nieprzemyślaną. Moim zdaniem Xperie Z5 są nowym początkiem dla tej firmy i dopiero kolejne ruchy pokażą nam, w którym kierunku zmierzają Japończycy. Mogą oni odnieść jeszcze duży sukces, a muszą zmienić tylko jeden element... ceny. Gdyby Xperie były trochę tańsze, to sądzę, że znalazłyby miliony klientów.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.