Wszystkiego najlepszego z okazji Światowego Dnia Emoji ;-)

Wszystkiego najlepszego z okazji Światowego Dnia Emoji ;-)17.07.2018 10:37
;-)
Źródło zdjęć: © KostyaKlimenko / depositphotos.com

17 lipca obchodzimy Światowy Dzień Emoji. Przyjrzyjmy się bliżej piktogramom, które zmieniły sposób, w jaki się komunikujemy ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Od e-maila do kinowego filmu

"Proponuję tę sekwencję znaków jaki oznaczenie żartów" - we wrześniu 1982 roku e-maila o takiej treści wysłał do swojego przyjaciela informatyk Scott Fahlman. Wspomnianą sekwencją znaków było ":-)".

To właśnie Fahlman uważany jest dziś za ojca emotikonów. Choć od wysłania pierwszej z nich wkrótce minie 36 lat, prawdziwą popularność zyskały dopiero na przełomie wieków za sprawą SMS-ów.

Obecnie prym wiodą emoji, czyli obrazkowe odpowiedniki emotikonów. Ich popularność jest tak duża, że w 2015 roku Oxford Dictionaries po raz pierwszy w historii przyznało tytuł "słowa roku" piktogramowi.

Ta popularna emotka została uznana za "Słowo roku" według Oxford Dictionaries
Ta popularna emotka została uznana za "Słowo roku" według Oxford Dictionaries

Z kolei w roku 2017 Sony Pictures wypuściło film "The Emoji Movie". Ciężko jednak uznać to wydarzenie za sukces. Niedawno obraz został nagrodzony Złotą Maliną w kategorii "najgorszy film".

10 najpopularniejszych emoji na świecie

Z okazji Światowego Dnia Emoji, Google przeanalizował, jakie emotki najcześciej wysyłają użytkownicy jego klawiatury Gboard. Poniżej pełna lista.

10 najpopularniejszych emoji wśród użytkowników Gboarda, Źródło zdjęć: © googleblog.com
10 najpopularniejszych emoji wśród użytkowników Gboarda
Źródło zdjęć: © googleblog.com

Polacy preferują wysyłanie wirtualnych buziaków

Google wyodrębnił także emotki, które w jednych językach używane są częściej niż w innych. Z tego zestawienia wynika, że Polacy najczęściej wysyłają buziaki, puszczają oczko oraz uśmiechają się od ucha do ucha.

Emoji najbardziej charakterystyczne dla poszczególnych języków, Źródło zdjęć: © googleblog.com
Emoji najbardziej charakterystyczne dla poszczególnych języków
Źródło zdjęć: © googleblog.com

Naukowcy nie są zgodni, czy emoji warto używać

Emotki, a konkretnie ich wpływ na relacje międzyludzkie, od lat są obiektem badań naukowców z całego świata. Niestety ci dochodzą często do skrajnie różnych wniosków.

Badacze z Uniwersytetu w Missouri przeprowadzili przed laty eksperyment, który miał dowieść, że emotek warto używać nawet w formalnej korespondencji. Badani zostali podzieleni na cztery grupy, którym pokazano niemalże identyczne maile; różnice były takie, że w niektórych znajdowały się emotki, a w innych nie. Te z wirtualnymi buźkami wywoływały bardziej pozytywne emocje i to - co istotne - bez względu na charakter wiadomości.

Inne badanie z 2017 roku wykazało natomiast, że osoby używające emotikonów i emoji w oficjalnej korespondencji postrzegane są przez odbiorców jako niekompetentne.

Simo Tchokni z Uniwersytetu w Cambridge przeanalizował natomiast setki tysięcy kont na Facebooku i Twitterze i dostrzegł korelację między częstotliwością używania emotikonów a statusem społecznym. Zdaniem badacza osoby, które często umieszczają w swoich postach emotikony (zwłaszcza pozytywne) są z reguły popularniejsze oraz bardziej lubiane i wpływowe od tych, które od wirtualnych buziek stronią.

Można więc dojść do wniosku, że warto używać emotek w życiu prywatnym, ale w życiu zawodowym lepiej być ostrożnym. Wszystko zależy od okoliczności i odbiorcy.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.