Ta sama karta SIM i różne smartfony. Wyniki testu są jednoznaczne

Ta sama karta SIM i różne smartfony. Wyniki testu są jednoznaczne19.04.2024 15:53
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Czy rzeczywiście internet mobilny w Polsce jest gorszy niż w innych krajach europejskich? Prosty test pozwala zakwestionować to przypuszczenie.

Twórcy aplikacji rfbenchmark wydali raport pod tytułem "Jakość i szybkość Internetu mobilnego w Europie – (H2 2022)". Opiera się on na analizie wyników pomiaru prędkości internetu w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Jeżeli spojrzymy na wyniki dotyczące prędkości pobierania, wysyłania i opóźnień (ping), to Polska znajduje się odpowiednio na 20., 8. i 18. miejscu. Czy to świadczy o tym, że nasza infrastruktura telekomunikacyjna zawodzi? Niekoniecznie.

Czy warto porównywać prędkość internetu w różnych krajach?

Porównywanie prędkości mobilnego internetu między różnymi krajami jest w rzeczywistości mało miarodajne. Zestawiania tego typu informacji z wielu krajów mogą prowadzić do niewłaściwych wniosków, ponieważ na prędkość wysyłania i pobierania danych wpływ ma nie tylko infrastruktura. Istotne jest też urządzenie, z którego korzystamy do przeglądania internetu.

Zazwyczaj droższe smartfony są wyposażone w lepsze moduły komunikacyjne i zaawansowane technologie, które pozwalają lepiej wykorzystać możliwości sieci komórkowej.

Aby udowodnić tę tezę, zainstalowaliśmy aplikację rfbenchmark na topowym Samsungu Galaxy S23 Ultra wyposażonym w kartę sieci Orange i przeprowadziliśmy test prędkości LTE. Potem tę samą kartę SIM umieściliśmy w tańszym modelu chińskiej marki, realme 10 Pro Coca-Cola Edition, i zrobiliśmy drugi test. Oto wyniki prędkości pobierania danych:

  • Samsung Galaxy S23 Ultra osiągnął wynik 89,09 Mb/s;
  • realme 10 Pro Coca-Cola Edition zanotował 39,1 Mb/s.

Oba pomiary przeprowadzono w identycznych warunkach: tej samej lokalizacji, z tą samą kartą SIM i o tej samej porze. Różnica w wynikach testów wynika wyłącznie z użytego modelu telefonu i co istotne, jest powtarzalna w kolejnych próbach.

Samsung Galaxy S23 Ultra i realme 10 Pro Coca-Cola Edition, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Samsung Galaxy S23 Ultra i realme 10 Pro Coca-Cola Edition
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Wyniki pokazują, że pozycja danego kraju w rankingach prędkości internetu nie odzwierciedla jedynie stanu infrastruktury telekomunikacyjnej i stopnia rozwinięcia sieci 5G, ale też klasę używanych przez społeczeństwo urządzeń.

Belgia zajęła pierwsze miejsce w rankingu prędkości pobierania, a według danych StatCountera, ponad 48% internautów z tego kraju korzysta z iPhone'ów, co może sugerować, że Belgowie wybierają smartfony z wyższej półki cenowej.

Ważne są też czynniki geograficzne, ponieważ w krajach, gdzie większość ludności mieszka w miastach, łatwiej jest uzyskać wyższą średnią prędkość.

Najlepiej porównywać lokalnie

Choć nawet przy lokalnych porównaniach mogą występować sprzętowe i geograficzne zniekształcenia danych, to zwykle na mniejszą skalę. Nie zdarza się, aby usługi jednego operatora były używane wyłącznie przez mieszkańców dużych miast posiadających drogie smartfony, podczas gdy inny operator obsługuje tylko proste telefony na terenach wiejskich.

Wobec tego, do porównań jakości internetu w różnych krajach należy podchodzić z rezerwą, ponieważ dane bez kontekstu mogą prowadzić do błędnych wniosków.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.