To była kwestia czasu. Apple właśnie staje się w Polsce droższy od konkurencji

To była kwestia czasu. Apple właśnie staje się w Polsce droższy od konkurencji27.06.2023 16:51
(Mateusz Slodkowski/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Apple długo kusił Polaków wyjątkowo niskimi cenami. Właśnie przestaje kusić.

Jeśli chodzi o smartfony i inne urządzenia, Apple zdążył już przyzwyczaić klientów do wysokich cen. Produkty innych marek, które można uznać za bezpośrednią konkurencję, zazwyczaj da się kupić znacznie taniej.

Przez wiele lat wyjątek stanowiły usługi subskrypcyjne. Na tym polu Apple starał się w Polsce albo zrównywać swój cennik z rywalami, albo wręcz oferować swoje usługi taniej. Pora jednak zapomnieć o tych czasach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ceny iCloud+ w górę. Efekt? Jest drożej niż u konkurencji

Wiemy już, że Apple podniósł ceny chmury iCloud+. 25-procentowa podwyżka nie wydaje się może jakaś drastyczna, ale - patrząc na nią z innej perspektywy - zmienia wiele.

iCloud+ był dotychczas jedną z najtańszych chmur w Polsce. A przynajmniej tańszą niż konkurencja z androidowego obozu, czyli Google One.

Najtańsze pakiety Apple'a i Google'a są nieporównywalne z uwagi na różnice w ilości przestrzeni dyskowej, ale już wyższe plany można ze sobą zestawić.

200 GB

iCloud+ - 14,99 zł/mies. (dawniej 11,99 zł);

Google One - 13,99 zł/mies. lub 139,99 zł/rok.

2 TB

iCloud+ - 49,99 zł/mies. (dawniej 39,99 zł);

Google One - 46,99 zł/mies. lub 469,99 zł/rok.

Dotychczas za taką samą przestrzeń w chmurze Apple liczył sobie o 2 lub 7 zł mniej niż Google. Dziś jest o 1 lub 3 zł drożej. A dodatkowo Google pozwala zwiększyć oszczędności po wykupieniu planu rocznego.

Obie usługi pozwalają współdzielić chmurę z 5 osobami, więc w ogólnym rozrachunku Google One wychodzi taniej. Jakkolwiek by nie liczyć.

Wcześniej Apple podniósł ceny także innych usług

Ceny Apple TV+ ciężko zestawić z innymi serwisami VOD z uwagi na drastyczne różnice w katalogu, ale już Apple Music aż prosi się o porównania. A ich wyniki stały się dla Apple'a niekorzystne.

Aktualnie ceny miesięcznego abonamentu indywidualnego w przypadku popularnych platform muzycznych prezentują się tak:

  • Apple Music - 21,99 zł (dawniej 19,99 zł);
  • Spotify - 19,99 zł;
  • YouTube Music - 19,99 zł;
  • TIDAL - 19,99 zł;
  • Deezer - 21,99 zł.

Jeszcze kilka miesięcy temu Apple wyceniał streaming muzyki na tyle samo co jego najwięksi rywale. Dziś jest to jedna z najdroższych tego typu usług na rynku. Co prawda różnice nie są drastyczne, ale jednak.

Ostatnim asem w rękawie pozostaje Apple One

Apple One to pakiet, w ramach którego za 34,99 zł/mies. użytkownik zyskuje dostęp do:

  • 50 GB w iCloud+;
  • Apple TV+;
  • Apple Music;
  • Apple Arcade.

Co prawda do niedawna usługa kosztowała 10 zł mniej, ale nawet po 40-procentowej podwyżce Apple One pozostaje pakietem nie mającym w zasadzie żadnej bezpośredniej konkurencji. Nikt inny za niespełna 35 zł nie jest w stanie zaoferować dostępu do chmury, filmów, seriali, muzyki i gier.

Jeszcze korzystniej wypada pakiet rodzinny za 44,99 zł/mies. W ramach niego z usługi może korzystać nawet 6 osób, co pozwala zbić koszt do mniej niż 8 zł na osobę.

Tak czy inaczej, do niedawna pojedyncze usługi Apple'a były często po prostu tańsze od popularnych alternatyw. Te czasy już jednak minęły i dziś można się co najwyżej ratować pakietami.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.