UOKiK: nie można rozwiązać umowy jeżeli klient spóźnia się z opłatą [aktualizacja]

UOKiK: nie można rozwiązać umowy jeżeli klient spóźnia się z opłatą [aktualizacja]18.03.2010 14:00
Kira Czarczyńska

Z uwagi na komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niniejszy tekst ulega korekcie. W tekst zamieszczony w Gazecie Prawnej wkradł się błąd rzeczowy: UOKiK mówił przez cały czas o prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia, nie zaś o prawo do wyłączenia usług dłużnikom. W zasadzie to nawet lepiej, bo ta opcja ma więcej sensu.

Sąd antymonopolowy rozwiązał właśnie kolejny punkt sporny pomiędzy operatorami komórkowymi, a ich klientami. Zgodnie z jego opinią, operator nie ma prawa do wypowiedzenia umowy bez ostrzeżnia, jeżeli klient spóźnia się z opłatą za abonament.

[aktualizacja] Z uwagi na komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, niniejszy tekst ulega korekcie. W tekst zamieszczony w Gazecie Prawnej wkradł się błąd rzeczowy: UOKiK mówił przez cały czas o prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy bez wcześniejszego uprzedzenia, nie zaś o prawo do wyłączenia usług dłużnikom. W zasadzie to nawet lepiej, bo ta opcja ma więcej sensu.

Sąd antymonopolowy rozwiązał właśnie kolejny punkt sporny pomiędzy operatorami komórkowymi, a ich klientami. Zgodnie z jego opinią, operator nie ma prawa do wypowiedzenia umowy bez ostrzeżnia, jeżeli klient spóźnia się z opłatą za abonament.

Zgodnie z informacjami podanymi przez Gazetę Prawną, Sąd ochrony konkurencji i konsumentów uznał, że telefon jest dobrem cywilizacyjnym. Pozbawienie klienta możliwości korzystania z niego zaś może mieć tylko charakter wyjątkowy. Operatorzy nie mogą więc przyjąć po prostu, że po określonym w umowie czasie - wyłączają usługę i rozwiązują umowę, niezależnie od okoliczności.

Operatorzy będą musieli więc zmienić zakwestionowane zapisy regulaminów. Co jednak istotne dla klientów: punkty, które uznano za niezgodne z prawem, nie są wiążące dla klienta. Wyjaśniła to Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK:

Postanowienia umowy nieuzgodnione indywidualnie [z klientem - dop. autora] nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób naruszający jego interesy.

Dostawcom usług telekomunikacyjnych nie podoba się jednak opcja zabrania im jednego z najskuteczniejszych sposobów przekonania klienta do opłacenia rachunku. Twierdzą, że nie stosują bynajmniej sztywnych okresów, po których następuje wypowiedzenie umowy, ale stosują ten sposób jedynie w stosunku do ewidentnych oszustów i naciągaczy.

Możliwe też, że operatorzy, pozbawieni możliwości wypowiedzenia umowy bez ostrzeżenia - zastosują innego rodzaju środki zabezpieczające roszczenia. Może to być na przykład konieczność wpłacenia kaucji przy niektórych ofertach.

Źródło: Gazeta Prawna

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.