Virgin Mobile uatrakcyjnił roamingowy cennik jednocześnie... obniżając prędkość przesyłu danych do nieużywalnego minimum

Virgin Mobile uatrakcyjnił roamingowy cennik jednocześnie... obniżając prędkość przesyłu danych do nieużywalnego minimum04.04.2016 14:20
Roaming
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Łukasz Skałba

Operatorzy oferują coraz większe paczki danych, a każdy megabajt kosztuje coraz mniej. Nie dotyczy to oczywiście używania Internetu poza granicami Polski - w roamingu. Tu obowiązują stawki których maksymalne wartości są definiowane odgórnie.

Jak uchwalił Parlament Europejski 15 czerwca 2017 roku opłaty za roaming mają zniknąć całkowicie. Do tego czasu jednak będą one stopniowo malały. Na przełomie marca i kwietnia wszedł nowy cennik, do którego dostosować się muszą wszyscy operatorzy. Według niego, dodatkowa opłata za minutę połączenia nie może przekroczyć 5 eurocentów. W przypadku wiadomości SMS dodatkowa kwota może wynosić maksymalnie 2 centy, a w przypadku Internetu - 5 eurocentów z 1 MB.

Uaktualniona oferta Virgin Mobile wygląda na przykład tak:

Źródło zdjęć: © Adam Bialic
Źródło zdjęć: © Adam Bialic

Wszystko świetnie, ograniczenia cenowe zostały zachowane. Spójrzcie jednak na prędkość przesyłu danych. Operator zastrzega, że wyniesie ona maksymalnie 32 kbit/s, co jest wartością śmiesznie małą. Przy takich osiągach czas pobierania 1 MB danych przekracza 30 sekund. Nonsens ten zauważył Adam Bialic, który postanowił upewnić się, czy to nie pomyłka, pisząc na Facebooku do operatora. Odpowiedź Virgina jest, trzeba przyznać, całkiem sprytna:

Operator wykorzystuje więc fakt, że prędkość przesyłania danych w roamingu nie jest z góry ustalona. Virgin zaoferował więc stawki zgodne z wytycznymi, ale szybkość łącza ograniczył do nieużywalnego minimum.

Mało zabawne. Śmieszniej robi się, gdy spojrzymy dokładniej, w jaki sposób operator się tłumaczy. Twierdzi on, że takie ograniczenia wynikają z dbałości o klienta, który podobno, mając dostęp do Internetu w normalnych prędkościach, mógłby przez przypadek narazić się na ogromne koszty. Ciekawe ile osób byłoby w stanie w to uwierzyć… Chodzi oczywiście o to, aby zachęcić użytkowników do kupowania pakietów internetów w roamingu - tam Internet działa w normalniejszym tempie.

I tutaj pojawiają się dwa pytania. Po pierwsze, czy wszyscy operatorzy będą wykorzystywali podobne luki w przepisach, gdy opłaty za roaming zostaną zniesione całkowicie?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.