Włożyłem kartę SIM do różnych smartfonów. Wyniki testu mówią same za siebie

Włożyłem kartę SIM do różnych smartfonów. Wyniki testu mówią same za siebie16.02.2023 17:36
Coraz więcej Polaków rezygnuje z fizycznych kart SIM
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Czy Polska na tle Europy faktycznie ma słaby internet mobilny? Prosty eksperyment pozwala poddać tę tezę w wątpliwość.

Twórcy aplikacji rfbenchmark opublikowali raport "Jakość i szybkość Internetu mobilnego w Europie – (H2 2022)". Bazuje on na porównaniu wyników pomiarów prędkości w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Jeśli chodzi o prędkość pobierania, wysyłania oraz ping, Polska zajęła kolejno 20., 8., oraz 18 miejsce. Czy to oznacza, że infrastruktura telekomunikacyjna w naszym kraju kuleje? Niekoniecznie.

Porównanie prędkości internetu mobilnego w różnych krajach jest tak naprawdę niewiele warte. A na pewno może prowadzić do błędnych wniosków

Osobiście nie jestem fanem zestawiania ze sobą tego typu danych pochodzących z różnych krajów. Wszystko dlatego, że na prędkość wysyłania i pobierania danych wpływ ma nie tylko infrastruktura telekomunikacyjna, ale i urządzenie wykorzystywane do przeglądania sieci.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Z reguły droższe smartfony mają wyższej klasy moduły łączności i liczne technologie pozwalające w większym stopniu wykorzystać potencjał sieci komórkowej.

Żebym nie być gołosłownym, pobrałem apkę rfbenchmark na topowego Samsunga Galaxy S23 Ultra z kartą Orange i przeprowadziłem test sieci LTE. Następnie przełożyłem kartę do tańszego chińczyka realme 10 Pro Coca-Cola Edition i dokonałem drugiego pomiaru. Oto wyniki prędkości pobierania danych:

  • Samsung Galaxy S23 Ultra - 89,09 Mb/s;
  • realme 10 Pro Coca-Cola Edition - 39,1 Mb/s.

Ta sama lokalizacja, ta sama karta SIM, ta sama pora dnia. Gigantyczna rozbieżność pomiarów wynika wyłącznie z telefonu użytego do przeprowadzenia testów i - co istotne - jest powtarzalna przy kolejnych testach.

Samsung Galaxy S23 Ultra i realme 10 Pro Coca-Cola Edition, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Samsung Galaxy S23 Ultra i realme 10 Pro Coca-Cola Edition
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Pozycja danego kraju w rankingu nie odzwierciedla więc wyłącznie jakości infrastruktury telekomunikacyjnej i rozwinięcia sieci 5G, ale i klasę używanego przez społeczeństwo sprzętu.

Warto odnotować, że pierwsze miejsce w rankingu pobierania zajęła Belgia. Według StatCountera, ponad 48 proc. interneutów z tego kraju korzysta z iPhone'ów, co może wskazywać na to, że Belgowie są skłonni do sięgania po smartfony z wyższych półek cenowych.

Nie bez znaczenia są także czynniki geograficzne, bo im większa część ludności danego kraju mieszka w miastach, tym łatwiej o uzyskanie wyższej średniej.

Jeśli porównywać prędkość internetu, to tylko lokalnie

Oczywiście sprzętowe i geograficzne przekłamania mogą występować także podczas porównywania lokalnych danych, ale z pewnością w mniejszym stopniu. Raczej nie dochodzi bowiem do sytuacji, że z usług jednego operatora korzystają wyłącznie mieszkańcy Warszawy ze smartfonami za 6000 zł, a drugi obsługuje tylko zetafony na wsiach.

Do porównań jakości internetu w różnych krajach lepiej podchodzić jednak z dystansem, bo wyjęte z kontekstu dane mogą prowadzić do błędnych wniosków.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.