Wprowadzenie ciemnego motywu na Androidzie przerosło Google'a

Wprowadzenie ciemnego motywu na Androidzie przerosło Google'a12.09.2019 14:52

Ciemny motyw to jeden z najpopularniejszych trendów w projektowaniu interfejsów ostatnich lat. Dołączył do niego także Google, ale - na razie - ze skutkiem wołającym o pomstę do nieba.

Ciemne interfejsy mają sporo zalet. W przypadku smartfonów z ekranami OLED pozwalają na dużą oszczędność energii oraz mniej męczą wzrok, zwłaszcza podczas korzystania z telefonu w nocy. No i - choć to oczywiście kwestia subiektywna - atrakcyjnie wyglądają. Jest tylko jeden problem.

Tryb ciemny na Androidzie? Google nie najlepiej radzi sobie z jego wprowadzeniem

"Niektóre telefony z Androidem 10 dostają ciemny motyw w Google Play" - czytam na GSMArenie.

I w sumie ten cytat wyczerpuje temat ciemnego motywu na Androidzie, ale chcę, żebyście dobrze zrozumieli absurd tej sytuacji. Pierwsza beta Androida 10, wprowadzającego ciemny motyw natywnie, pojawiła się 13 marca. Proces aktualizacyjny finalnego wydania ruszył 3 września. 12 września media donoszą, że ciemny motyw zawitał do jednej z najważniejszych aplikacji w Androidzie. U niektórych użytkowników.

Tak wygląda Sklep Play z ciemnym motywem, Źródło zdjęć: © xdadevelopers.com
Tak wygląda Sklep Play z ciemnym motywem
Źródło zdjęć: © xdadevelopers.com

Żeby było śmieszniej, w ostatnich miesiącach Google całkowicie przeprojektował interfejs Sklepu Play, a 22 sierpnia chwalił się, że odświeżona aplikacja dostępna jest już u wszystkich użytkowników. Tak, dopiero co ta apka została napisana praktycznie od zera. Serio nie dało się zbudować jej od razu z myślą o opcjonalnym ciemnym motywie?

Oczywiście Google Play to tylko przykład

Google dodaje ciemny motyw do kolejnych aplikacji stopniowo, zazwyczaj w kilkutygodniowych odstępach czasu. Co w tym wszystkim najgorsze, nie ma w tym absolutnie żadnej logiki.

Kilka przykładów:

  • ciemny motyw w Google Keep działa na moim telefonie z Androidem 9 Pie bez problemów;
  • Gmail czy Google Play do przyciemnienia interfejsu wymagają Androida 10, którego jeszcze nie mam i pewnie długo mieć nie będę;
  • w Mapach interfejs ciemnieje dopiero po włączeniu nawigacji, a cała reszta aplikacji pozostaje jasna.

Śmiech na sali. To tak jakby ciemny motyw w androidowych aplikacjach przygotowywało 50 niekomunikujących się ze sobą zespołów. Każdy według własnego harmonogramu i własnych wytycznych. I obawiam się, że tak to właśnie u Google'a wygląda...

Google nie potrafi wprowadzić ciemnego motywu ani szybko, ani dobrze

W przeglądarce Chrome aktywacja ciemnego motywu przyciemnia jedynie interfejs aplikacji. Strony internetowe domyślnie pozostają jasne, ale można to zmienić. Jedna z eksperymentalnych funkcji ingeruje także wygląd w witryn, ale z marnym skutkiem.

Poniżej przyciemniona strona w przeglądarkach Chrome oraz Samsung Internet.

Chrome (po lewej) i Samsung Internet (po prawej). Znajdź różnice
Chrome (po lewej) i Samsung Internet (po prawej). Znajdź różnice

Jak widać - Samsung umiał sprawić, by działało to dobrze. Zresztą to nie jest jakaś wielka filozofia, bo w większości przypadków wystarczy podmienić jasne tło na ciemne, a ciemne czcionki na jasne. Tyle. A jednak to wystarczyło, by Google - gigant technologiczny o niemal nieskończonych zasobach - poległ.

Google'u, ucz się od Apple'a

3 czerwca premierę miał iOS 13, który także wprowadza opcjonalny tryb nocny. Już od pierwszej bety wystarcza jedno kliknięcie w ustawieniach, by przyciemnić interfejs wszystkich systemowych aplikacji. Można? Można.

I tak powinny być wprowadzane zmiany wizualne - albo wszystko na raz, albo nic. W innym razie to nie ma żadnego sensu, bo obecnie na Androidzie poszczególne aplikacje Google'a wyglądają jak wyjęte z innej parafii. A co gorsza, w nocy nagły przeskok z ciemnej aplikacji do jasnej skutkuje wypaleniem oczu.

Serio podmiana kolorów w kilku aplikacjach to aż taki wielki problem?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.