YouTube Premium? Nie, dziękuję. Google popełnia drugi raz ten sam błąd i oczekuje innego rezultatu

YouTube Premium? Nie, dziękuję. Google popełnia drugi raz ten sam błąd i oczekuje innego rezultatu13.09.2019 11:29

Po kilkunastu tygodniach z usługą YouTube Premium wiem jedno - Google nie jest firmą, którą potrafi wyciągać wnioski z własnych błędów.

YouTube Premium wystartował w Polsce 14 maja. Jeśli ktoś - podobnie jak ja - skorzystał z 4-miesięcznego darmowego okresu próbnego, ten kończy się 14 września. To dobry moment, by porozmawiać o tym, czy warto myśleć o przedłużeniu abonamentu. Moim zdaniem nie warto.

YouTube Premium przypomniał mi o... Google+

Google+ to społecznościówka, która zadebiutowała z hukiem w 2011 roku i miała zdetronizować Facebooka. Google się jednak przeliczył, bo okazało się, że użytkownicy niechętnie przechodzą na nową platformę.

Co zrobił więc Google? Użył YouTube'a, by spopularyzować nowy serwis.

Najpierw założenie konta na YouTubie skutkowało utworzeniem profilu w Google+, co - jeśli ktoś nie wczytywał się w kolejne punkty - mogło nastąpić bez świadomości użytkownika.

Gdy to nie poskutkowało, gigant powiązał system komentarzy YouTube'a z Google+. Przez jakiś czas, aby skomentować jakiś film, trzeba było utworzyć konto w nowej społecznościówce, co spotkało się niezadowoleniem użytkowników.

Innymi słowy, próba spopularyzowania Google+ wyglądała tak:

Czy podziałało? Cóż, Google co prawda chwalił się przed inwestorami setkami milionów "użytkowników" i tempem wzrostu przebijającym Twittera, ale te imponujące liczby skrywały jedynie fakt, że z Google+ nie korzystał nikt prócz garstki zapaleńców. Ostatecznie, po wielu latach wegetacji, serwis został zamknięty w kwietniu 2019.

YouTube Premium i YouTube Music, czyli historia lubi się powtarzać

YouTube oferuje użytkownikom dwa płatne pakiety:

  • 19,99 zł - usługa muzyczna YouTube Music;
  • 23,99 zł - usługa muzyczna YouTube Music, brak reklam, zapis filmów offline oraz możliwość odtwarzania wideo w tle i przy wygaszonym ekranie.

Wspólny mianownik? YouTube Music, czyli platforma muzyczna mająca stanowić konkurencję dla Spotify czy Apple Music. Zależy ci jedynie na braku reklam? Google i tak wciśnie ci wliczony w cenę pakiet Music.

YouTube Premium? Ja z tego wagonika wysiadam

Żeby nie było - sama usługa pod wieloma względami bardzo mi się podoba. Oglądanie filmów bez reklam jest super. Praktycznie codziennie korzystam też z funkcji "obraz w obrazie", pozwalającej na oglądanie filmów podczas wykonywania innych czynności.

Problem w tym, że Google traktuje mnie jak idiotę. Jako zadowolony użytkownik Spotify nie mam ochoty na korzystanie z - w mojej ocenie - znacznie gorszego YouTube'a Music. A tym bardziej nie mam ochoty za tę usługę niepotrzebnie płacić.

Google nie potrafi mnie do platformy Music przekonać, więc - zamiast walczyć jakością - macha mi przed oczyma łyżeczką z brakiem reklam na YouTubie. Historia jednak uczy, że taka strategia nie działa.

Nie miałbym problemów z płaceniem tych 4, 6 czy nawet 10 zł za brak reklam i odtwarzanie filmów w tle. Obecnie pakiet kosztuje jednak 24 zł i obejmuje wycenioną na 20 zł usługę, której nie chcę. Zostając przy YouTube Premium czułbym, że ponad 80 proc. ceny abonamentu wyrzucam w błoto.

Albert Einstein mawiał, że "szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów”. Czyż nie to robi właśnie Google?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.