Zwrot pieniędzy dla klientów Orange. UOKiK podjął decyzję o rekompensacie

Zwrot pieniędzy dla klientów Orange. UOKiK podjął decyzję o rekompensacie23.04.2022 13:59
Klienci Orange Polska, Netii i P4 mogą ubiegać się o rekompensatę.
Źródło zdjęć: © Pixabay

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje w sprawie Orange Polska, a także dwóch innych operatorów telekomunikacyjnych – Netii i P4. Dotyczy ona zwrotu opłat pobranych za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług. Jak uznał UOKiK, część klientów nie była świadoma, że muszą dezaktywować takie usługi przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, zwłaszcza że były włączane bez wyraźnej zgody konsumentów.

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków – podkreślił Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

W przypadku Orange Polska, Netii oraz P4 do aktywacji dodatkowo płatnych usług dochodziło podczas zawierania lub przedłużania umowy zarówno w salonie, przez internet, jak i podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem. Jak zaznacza UOKiK, usługi były włączane automatycznie i bez wyraźniej zgody klientów. Pełną listę tych usług można znaleźć tutaj.

Orange Polska, Netia i P4 mają zmienić zasady postępowania, a ich klienci mogą liczyć na rekompensatę. Dotyczy ona obecnych i były abonentów. Aby ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów, należy złożyć u swojego operatora telekomunikacyjnego reklamację. Warto jednak zaznaczyć, że decyzja UOKiK-u jest prawomocna wobec Orange oraz Netii, a wobec P4 nie.

UOKiK zdecydował, że aktywacja dodatkowo płatnych usług wymaga wyraźnej zgody konsumenta. Jest ona rozumiana jako "stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora". Nie ma to jednak zastosowania w przypadku, "gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych". Warto pamiętać o tych zasadach szczególnie podczas przedłużania umowy z operatorem lub zawierania nowej. Mają świadomość swoich praw, można uniknąć dodatkowych kosztów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.