App Store kontra Google Play - dlaczego porównywanie globalnych wyników tych sklepów jest głupie?

App Store kontra Google Play - dlaczego porównywanie globalnych wyników tych sklepów jest głupie?18.07.2018 10:36
Trwa walka sklepów z aplikacjami na smartfony o portfele klientów
Źródło zdjęć: © maxxyustas / depositphotos.com

App Store pod względem finansowym radzi sobie lepiej niż Google Play - to fakt. Przyjrzyjmy się jednak mniej oczywistym powodom, z których to wynika.

Firma SensorTower opublikowała nową porcję statystyk dotyczących mobilnych sklepów z aplikacjami. Wynika z nich, że w pierwszej połowie 2018 roku:

  • klienci Google Play pobrali 36 miliardów aplikacji i wydali na nie 11,8 miliarda dolarów;
  • klienci App Store'a pobrali 15 miliardów aplikacji i wydali na nie 22,6 miliarda dolarów.

Wniosek: użytkownicy iPhone'ów pobierają mniej aplikacji, ale wydają na nie więcej.

Abstrahuję już od tego, że nie brakuje osób zdających się wręcz chwalić tymi wynikami, jakby to był ich prywatny sukces. Walka na przychody między tymi platformami po prostu nie jest wyrównana. I to z kilku powodów.

Po pierwsze, Sklepu Play nie ma w Chinach, a App Store jest

Na ten fakt zwracają uwagę twórcy raportu już na samym początku. Sklep Play, podobnie jak inne usługi Google'a, mają bana od chińskiego rządu, więc platforma ta nie funkcjonuje na rynku, który - przypominam - jest większy niż Europa i Stany Zjednoczone. Razem wzięte.

Raport IDC wskazuje, że w 2017 roku na rynek globalnie trafiło 1,47 mld smartfonów. Do samych Chin 444,3 mln, czyli ponad 30 proc.

Chiny nie są bez znaczenia także dla Apple'a. Z tych samych raportów wynika, że blisko 20 proc. wszystkich wyprodukowanych iPhone'ów trafia do Państwa Środka.

Porównywanie globalnych przychodów w sytuacji, gdy jedna z firm nie funkcjonuje na tak gigantycznym rynku, nie jest zbyt miarodajne.

Muszę uczciwie zaznaczyć, że mówimy o oficjalnej dostępności. Dla chcącego nic trudnego; ograniczenia da się obejść i Sklepu Play da się używać nawet w Chinach. Niemniej z możliwości tej korzysta ułamek użytkowników. Jak dowiadujemy się z rankingu Newzoo, Google Play już dawno wypadł poza TOP 10 najpopularniejszych sklepów z aplikacjami na Androida w Chinach.

Po drugie, aplikacje na Androida są z reguły tańsze

Sprawdziłem ranking najlepiej sprzedających się aplikacji w Google Play, a następnie zestawiłem ceny czterech najpopularniejszych (piąta dostępna jest tylko na Androida) z cenami wersji na iOS.

Minecraft:

Bloons TD 6:

Farming Simulator 18:

TeamSpeak 3:

Kupując te aplikacje w Sklepie Play wydałbym 54,58 zł. Za te same aplikacje w App Storze wydałbym 104,96 zł. Prawie dwukrotnie więcej.

Wyższe przychody App Store'a wynikają więc nie tylko z większej zasobności portfela użytkowników iOS-u. Choć oczywiście nie można powiedzieć, że ten aspekt nie ma znaczenia, bo ceny w przypadku Androida nie bez przyczyny są niższe.

Po trzecie, Google Play ma wiele legalnych alternatyw

Otwartość Androida sprawia, że każdy może otworzyć własny sklep z apkami na tę platformę. Z możliwości tej korzysta wielu producentów smartfonów; dość wspomnieć o Samsungu (Galaxy Apps) czy Huaweiu (AppGallery). Do listy popularnych sklepów dopisać można także Amazon Appstore.

Wirtualnych sklepów z apkami na Androida są dziesiątki, jeśli nie setki. Jasne, że popularność żadnego nie może się równać z Google Play, ale wspólnymi siłami odbierają Google'owi sporą część przychodów.

Sam korzystając z Androida często odwiedzałem alternatywne sklepy, gdyż ceny w nich bywają niższe. Tym samym osłabiałem statystyki Google Play, ale nie jest to równoznaczne z tym, że płaciłem za apki mniej chętnie niż użytkownicy iPhone'ów.

W przypadku iOS-u alternatywy także istnieją (m.in. Cydia), ale korzystanie z nich wiąże się z koniecznością złamania oprogramowania, co jest skomplikowane i przekłada się na utratę gwarancji, więc nie każdy się na to decyduje.

I nie, nie chcę umniejszać sukcesu Apple'a

Zwracam jedynie uwagę na to, że walka App Store'a z Google Play na przychody nie jest wyrównana. Niemniej w dalszym ciągu fakty są takie, że użytkowników iPhone'ów jest mniej, pobierają mniej aplikacji, a jednocześnie zostawiają w App Storze znacznie więcej pieniędzy.

Sęk jednak w tym, że to sukces wyłącznie Apple'a. Tymczasem wielu użytkowników iPhone'ów zdaje się tę przewagę odbierać jako dowód na przynależność do jakiejś elity pobieraczy aplikacji o najgrubszych portfelach.

To, ile ktoś jest w stanie wydać na aplikacje, jest kwestią indywidualną. I wśród użytkowników iPhone'ów jest masa piratów, a wśród użytkowników Androida nie brakuje osób, które na apki wydają tysiące dolarów. Globalne wyniki firm nie mają żadnego wpływu na jednostki.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.