BlackBerry Storm, czyli innowacja, która skończyła się katastrofą [Podróż w czasie]

BlackBerry Storm, czyli innowacja, która skończyła się katastrofą [Podróż w czasie]22.12.2018 15:29
BlackBerry Storm
Mateusz Żołyniak

Pisałem już o nieudanej odpowiedzi Palma na iPhone'y Apple'a, więc czas przypomnieć również pierwszy w pełni dotykowy smartfon BlackBerry.

Wyjątkowa nowość BlackBerry z 2008 roku

W listopadzie 2008 roku na rynek trafił BlackBerry Storm, który znany był też pod kodowymi oznaczeniami 9500 i 9530. Był to wyjątkowy sprzęt w ofercie RIM (obecnie BlackBerry), który miał stanąć do walki z iPhone'em Apple'a, a także pierwszym androidem - Erą G1.

Storm był nie tylko pierwszym modelem firmy wyposażonym w dotykowy ekran, ale i pierwszym jej smartfonem pozbawionym fizycznej klawiatury QWERTY.

BlackBerry Storm (9500)
BlackBerry Storm (9500)

Kluczowe elementy specyfikacji urządzenia bazującego na BlackBerry OS 5.0 w tamtych czasach prezentowały się całkiem przyzwoicie:

  • 3,25-calowy ekran LCD o rozdzielczości 480 x 360 pikseli, który wyświetlał 65 536 kolorów;
  • układ Qualcomm MSM7600 z rdzeniami ARM11 do 400 MHz i ARM9 do 274 MHz;
  • 128 MB pamięci RAM;
  • 1 GB pamięci wbudowanej;
  • slot kart microSDHC (do 32 GB);
  • aparat 3,2 Mpix z autofokusem, diodą doświetlającą i opcją narywania wideo w rozdzielczości 480 x 352 pikseli;
  • Bluetooth 2.0+EDR i GPS z A-GPS;
  • akcelerometr, czujnik zbliżeniowy, czujnik oświetlenia;
  • złącze microUSB;
  • wymienna bateria o pojemności 1400 mAh.

Ekran zastosowany w BlackBerry 9500/9530 na papierze nie prezentował się powalająco, ale to on miał być największym atutem urządzenia.

RIM próbowało zaskoczyć unikatową technologią SurePress

Storm został wyposażony nie w oporowy panel, a pojemnościowe rozwiązanie, które obsługiwało multitouch. Najważniejszą nowością była jednak technologia SurePress.

Jej zadaniem było dostarczanie odpowiedzi - za pośrednictwem wibracji (mechanizmu haptic feedback) - po wciśnięciu ekranu. Tak, dobrze czytacie. Panel w BlackBerry Storm nie został zamocowany na sztywno, a pod nim umieszczony został specjalny przycisk, który można było wykorzystać do szybszej obsługi interfejsu (potwierdzanie czynności lub wywoływanie funkcji).

Kanadyjczycy zadbali również o wirtualną klawiaturę, która w trybie pionowym była alfanumeryczna, a użytkownicy mogli korzystać z systemu przewidywania wpisywanych słów SureType. W trybie horyzontalnym (trzymając telefon w poziomie) dostępna była już wirtualna QWERTY.

Największa zaleta okazała się wielką katastrofą

Rozwiązania zastosowane w Stormie były na tamte czasy innowacyjne, a sama obsługa urządzenia za pomocą klikanego ekranu wydawała mi się całkiem intuicyjna (po uprzednim zapoznaniu się z podstawami), nawet mimo średniego dostosowania BlackBerry OS pod dotykowe panele.

Nie dziwi więc, że BlackBerry Storm wzbudził spore zainteresowanie jako rywal iPhone'ów przygotowany przez firmą tworząca bardzo dobre biznesowe terminale. Model w pierwszej kolejności trafił do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, ale szybko pojawił się również w Australii, Kanadzie czy Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedawała go sieć Verizon Wireless.

Storm początkowo okazał się sukcesem amerykańskiego operatora, który w ciągu pierwszego miesiąca sprzedał 500 tys. egzemplarzy. Liczba wzrosła do 2019 roku do miliona sztuka, ale wtedy na jaw wyszła wada fabryczna technologii SurePress, która zmusiła sieć do wymiany wszystkich modeli, które trafiły w ręce klientów.

Były to kosztowny proces - akcja wymiany pochłonąć miała 500 mln dol. Sean Silcoff i Jacquie McNish, którzy są autorami książki poświęconej kanadyjskiemu producentowi ("Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry"), wpadkę firmy określili jako największą katastrofę w historii rynku mobilnego.

Ulepszony Storm 2 niczego już nie zmienił

Firma RIM mimo poniesionych strat postanowiła dalej ciągnąć projekt i pod nazwą kodową "Odin" opracowywała następcę Storma. Ten został zaprezentowany oficjalnie w październiku 2009 roku i został znacznie ulepszony. Kanadyjczycy w BlackBerry Storm 2 dodali szybszy układ MSM7627 Qualcomma, powiększyli pamięć (do 256 MB RAM-u i 2 GB wbudowanej) oraz dodali moduł Wi-Fi.

BlackBerry Storm 2
BlackBerry Storm 2

Sporo zainwestowano w nowy ekran - zamiast ukrytego przycisku miał cztery sensory piezoelektryczne, które umieszczono w rogach panelu. Nowa technologia SurePress sprawdzała się lepiej, ale użytkownicy do Storma 2 podchodzili nieufnie. Większą atencją cieszyły się modele Apple czy coraz to nowe urządzenia z Androidem.

Walka była przegrana. Producent zrezygnował szybko z tworzenia Storma 3, chociaż plotki na jego temat przewijały się jeszcze przez wiele miesięcy. RIM mając w rękach ciekawy produkt przez jedną pomyłkę pozbawił się wszystkich atutów w walce z Apple i producentami androidów, a sam BlackBerry Storm był podwaliną problemów finansowych, które utrudniły producentowi tworzenie konkurencyjnych rozwiązań.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.