BlackBerry traci rynek. Czy sytuację poprawi topowy model A10?

BlackBerry traci rynek. Czy sytuację poprawi topowy model A10?11.07.2013 13:24
Thorsten Heins (fot. abcnews.go.com)

Już jakiś czas temu CEO firmy BlackBerry - Thorsten Heins - zapowiadał, że pod koniec roku ujrzymy najpotężniejszą do tej pory jeżynkę. Pojawia się coraz więcej informacji o smartfonie BlackBerry A10.

W kwietniu miałem okazję przyjrzeć się bliżej modelowi Z10. Dziwiło mnie wtedy, że w dobie 5-calowców firma stara się podbić rynek flagowym telefonem ze stosunkowo niewielkim ekranem (4,2 cala). Zwłaszcza że obsługa gestów w platformie BlackBerry 10 jest na tyle przemyślana, że pozwoliłaby na komfortową obsługę urządzenia jedną ręką nawet w przypadku o wiele większych wyświetlaczy. Najwidoczniej w swojej opinii nie jestem osamotniony, bo z ostatnich przecieków wynika, że sprzęt z większym ekranem faktycznie pojawi się jeszcze w tym roku.

Na pokład BlackBerry A10 ma trafić wyświetlacz o 5-calowej przekątnej. Czy będzie to panel Full HD, tego na razie nie wiadomo, ale można mieć co do tego wątpliwości. Mówi się bowiem, że firma ma problem z krótkim czasem pracy baterii w przypadku układów czterordzeniowych, dlatego prawdopodobnie ponownie zdecyduje się na zastosowanie procesora dwurdzeniowego. Taka jednostka mogłaby nie zapewnić zadowalającej wydajności urządzenia w przypadku matrycy o wysokiej rozdzielczości. Poza tym ekran Full HD byłby zapewne jeszcze bardziej energożerny niż wydajniejszy procesor, a to rzekomo w tym tkwi problem.

[solr id="komorkomania-pl-159095" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3750,blackberry-q5-najlepsze-co-moglo-spotkac-platforme-blackberry-10" _mphoto="blackberry-q5-1590951-22-934c25f.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4029[/block]

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. BlackBerry Z10 - mimo relatywnie niewielkiego wyświetlacza - jest naprawdę sporym urządzeniem o wymiarach zbliżonych do popularnych 4,7-calowców. Wszystko przez czułą na dotyk taflę szkła, która otacza ekran z każdej strony, co wspomaga obsługę telefonu za pomocą specjalnych gestów. O ile Kanadyjczycy nie przebudują swojego systemu, to takiej samej ramki wymagać będzie A10. A to w połączeniu z 5-calowym ekranem może nie wyglądać ciekawie.

Dotychczasowe jeżynki radzą sobie na rynku raczej średnio. W pierwszym kwartale dostarczono 2,7 miliona terminali pracujących pod kontrolą systemu BlackBerry 10. Wydaje się, że to niezły wynik, ale mimo wszystko od stycznia do kwietnia udział firmy na amerykańskim rynku spadł z poziomu 5,9% do 5,1%. Nie lepiej jest w Wielkiej Brytanii, gdzie koncern od niepamiętnych czasów miał wielu lojalnych klientów. Jeszcze w ubiegłym roku ze słuchawek BlackBerry korzystało tam 7,3% konsumentów, a teraz jest to jedynie 5,3%. Spadek zainteresowania klientów jest zatem dość gwałtowny.

Niewykluczone, że w takiej sytuacji firma zdecyduje się na przyjęcie pomocy z zewnątrz. Podczas corocznego spotkania z inwestorami, które odbyło się we wtorek, Thorsten Heins zapewniał, że BlackBerry potrzebuje jeszcze trochę czasu, by wrócić do gry, i dodał, że "jest otwarte na współpracę". Nie sprecyzował, o jakiego rodzaju współpracę chodzi, jednak plotki na ten temat docierają do nas już od dawna. Już w ubiegłym roku mówiło się, że platforma BlackBerry 10 może być licencjonowana innym producentom. Miałoby to dotyczyć głównie słuchawek budżetowych.

[solr id="komorkomania-pl-157506" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://komorkomania.pl/3839,blackberry-q10-cieszy-sie-olbrzymim-zainteresowaniem-ludzie-wciaz-chca-smartfonow-z-qwerty" _mphoto="blackberry-q10-157506-24-35d61e8.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4030[/block]

Sporą nadzieją dla koncernu może być także wspomniany na wstępie model BlackBerry A10. Z ostateczną oceną trzeba się jednak wstrzymać do czasu jego premiery, a ta powinna nastąpić w okolicach świąt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.