Charytatywnie czy nie - VAT zapłacić trzeba

Charytatywnie czy nie - VAT zapłacić trzeba15.12.2009 07:00
sesemes
Kira Czarczyńska

Postępująca informatyzacja społeczeństwa zmieniła też dość znacznie oblicze pomocy charytatywnej. Często możemy pomóc ludziom czy organizacjom sięgając po prostu po komórkę i wysyłając SMS-a. Zazwyczaj ci, którzy potrzebują naszych pieniędzy, muszą organizować zbiórkę ponieważ państwo ich zawiodło - nie wystarczyło środków na pomoc, nie zrefundowano leczenia, nie zakupiono sprzętu medycznego.

Czy więc moralne jest, żeby to samo państwo pobierało sobie procent - i to duży - od pieniędzy, jakie przekazujemy dla tych konkretnych ludzi lub wskazanych organizacji? Cóż, w zasadzie to nieważne - VAT na SMS-y charytatywne zostaje.

Czy więc moralne jest, żeby to samo państwo pobierało sobie procent - i to duży - od pieniędzy, jakie przekazujemy dla tych konkretnych ludzi lub wskazanych organizacji? Cóż, w zasadzie to nieważne - VAT na SMS-y charytatywne zostaje.

Temat powraca jak bumerang już od kilku lat. W zasadzie, to od kiedy można wysyłać SMS-y na cele charytatywne. Problem robi się jednak coraz bardziej palący, jako że popularność tej formy prowadzenia zbiórki drastycznie wzrasta.

Powodów, dla których coraz częściej wysyłamy SMS-y charytatywne, może być kilka. Myślę jednak, że chodzi głównie o wygodę. Młodsi użytkownicy komórek korzystają z wiadomości tekstowych wiele razy dziennie i jest to dla nich naturalna forma komunikacji. Starsi może rzadziej używają klawiatury telefonu do tego akurat celu, ale za to są bardziej zabiegani. SMS dużo czasu nie zajmuje, jest szybki i prosty. W takich komfortowych warunkach łatwiej jest pomagać.

Wysyłamy więc coraz więcej SMS-ów, z których dochód mają dostać dzieci z biednych rodzin, albo szpitale na sprzęt ratujący życie. Nie każdy jednak wie, że przy okazji pomagamy też zasilać budżet. Niemal jedna czwarta wydanej przez nas kwoty trafia bowiem jako podatek od towarów i usług, VAT, do fiskusa.

I tak na razie zostanie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że ewentualne pytania o pobieranie podatku VAT od SMS-ów charytatywnych zadawać mogą tylko sami operatorzy, jako że ich to pytanie dotyczy bezpośrednio. Ci zaś niekoniecznie są zainteresowani koniecznością przerabiania swoich systemów bilingowych. I tak zachowują się bardziej przyzwoicie od fiskusa - nie pobierają swojego procentu od wysyłanych wiadomości. A fundacji walczących o zniesienie VAT-u, ta sprawa osobiście nie dotyczy.

W ubiegłym roku fiskus zarobił na charytatywnych SMS-ach ponad 5 milionów złotych. To kwota niewielka z punktu widzenia budżetu państwa - ale wielu osobom mogła uratować zdrowie lub nawet życie, gdyby nie trafiła na konta urzędów skarbowych.

Zbliża się kolejny Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wyślemy miliony SMS-ów. W ubiegłym roku też była drobna przepychanka - oddadzą czy nie oddadzą pieniędzy za wysłane wiadomości o podwyższonej płatności. Ciekawe, czy teraz oddadzą?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.