Czy Android zda test zaufania klientów?

Czy Android zda test zaufania klientów?23.10.2011 10:00
Kamil Bąkowski

Kupując jakikolwiek produkt, mamy nadzieję, że jego producent zapewni odpowiednie wsparcie. W przypadku smartfonów nie chodzi tylko o usługi naprawcze, ale także o wsparcie software'owe. Czy wraz z debiutującym Android 4.0 Ice Cream Sandwich platforma Google zda test zaufania klientów?

Fragmentacja Androida jest wadą. Problemem, z którym platforma boryka się od początku istnienia. Konsumenci nie są zachwyceni z powodu braku możliwości aktualizacji nowo zakupionych produktów, a deweloperzy mają problem z dostosowaniem aplikacji dla poszczególnych urządzeń ze względu na różne wersje Androida i zmieniający się ciągle hardware. Najlepiej problem fragmentacji Androida obrazuje diagram przedstawiający udział poszczególnych wersji platformy na rynku. Wyniki opierają się na urządzeniach, które miały dostęp do Android Market w ciągu 14 dni zakończonych 3 października 2011 roku.

Google podszedł do problemu fragmentacji, przedstawiając Android Ice Cream Sandwich, pierwszą wersję platformy stworzonej z myślą zarówno o smartfonach, jak i tabletach. Firma celowo chce zmniejszyć liczbę dostępnych wersji Androida. Tylko kilka osób zauważyło, że odpowiedzią na problemy związane z fragmentacją jest właśnie Android Ice Cream Sandwich. Stawia on jednak kolejne pytanie przed Androidem: czy platforma zda test zaufania klientów?

Wersje Androida 3.10.2011, fot. Android Developers
Wersje Androida 3.10.2011, fot. Android Developers

Każdy z nas, kupując smartfona, ma nadzieję, że wsparcie producenta nie skończy się zaraz po wyjściu ze sklepu. Ufamy, że zapewni on usługi naprawcze i pomoc związaną z oprogramowaniem na urządzeniu. Tym samym w momencie podjęcia decyzji o zakupie telefonu podświadomie zaczynamy ufać producentowi, który wydał urządzenie.

W przypadku smartfonów ważna jest aktualizacja urządzeń do najnowszej odsłony platformy. Konkurencja w postaci Apple'a, Nokii, Microsoftu wydaje aktualizację platform dla większości swoich urządzeń, a w przypadku Androida jest gorzej. Kupując telefon, klient nie jest pewny, czy otrzyma kolejną wersję Androida. Wszystko za sprawą tego, że update w dużej mierze zależy od decyzji producenta, a nie twórcy platformy, Google'a.

Na tle konkurencji telefony z Androidem wypadają blado. Oto kilka przykładów:

  • Apple niedawno przedstawił najnowsza odsłonę systemu iOS 5. Platforma pojawiła się nie tylko w iPhonie 4S, ale także w iPhonie 4 oraz iPhonie 3GS (model wydany w 2009 roku). Kupując iPhone'a, możesz być przekonany, że twój telefon będzie aktualizowany co najmniej przez dwa lata.
  • Microsoft, podobnie jak Nokia czy Apple, również zdecydował się na wsparcie software'owe wydanych modeli smartfonów. Wszystkie telefony z Windows Phone wydane w ubiegłym roku otrzymały już aktualizację do najnowszej odsłony 7.5 Mango. Wideo nowych mobilnych okienek możecie obejrzeć w artykule: Windows Phone: interfejs Metro wideo.

Kupując smartfon z Androidem, nie jesteście w stanie powiedzieć, czy wydany dopiero co model będzie aktualizowany. Wraz z debiutem Android Ice Cream Sandwich sytuacja ta staje się jeszcze bardziej skomplikowana. Product Manager Androida, Gabe Cohen, potwierdził, że update do ICS otrzyma telefon Nexus S. Dokładnie ten sam Nexus S, który ma jednordzeniowy procesor o taktowaniu 1 GHz. Wniosek: prawie każdy telefon z Android 2.3 Gingerbread mógłby otrzymać nową wersję platformy Google'a. Co więcej, update mógłby pojawić się nie tylko na smartfonach z dwurdzeniowym procesorem, ale także tych starszych modelach z single core. Przykładowo, możliwość aktualizacji mogłaby pojawić się zarówno dla Galaxy S, jak i nowszego modelu Galaxy S II. Wszystko zależy wyłącznie od decyzji producentów.

Aktualnie Sony Ericsson zapewnił, że wszystkie modele z rodziny Xperia wydane w 2011 roku otrzymają update Android Ice Cream Sandwich. Pytanie, czy pozostali producenci również postanowią zaktualizować swoje urządzenia wydane w tym i poprzednim roku? Niektórzy z nich mają spory problem, np. HTC, które zmuszone jest dopasować HTC Sense do nowej odsłony platformy.

Przed Androidem test zaufania klientów. Czy konsumenci, którzy kupili smartfona, nie będą zawiedzeni z powodu niemożności aktualizacji telefonów do nowszej wersji platformy?

Warto na koniec dodać, że Android Ice Cream Sandwich to problem dla producentów. Firmy muszą zadać sobie pytanie, czy inwestować w wydany już model i aktualizować go do Android ICS. Konsumenci natomiast zastanowią się, czy warto zmieniać posiadany telefon, skoro ten, który mają w kieszeni, może otrzymać nową odsłonę platformy Google'a.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.