Historia mobilnych technologii. Telefony stają się multimedialne (2000-2003)

Historia mobilnych technologii. Telefony stają się multimedialne (2000-2003)10.04.2015 12:35
Źródło zdjęć: © Wikipedia
Łukasz Skałba

Do tej pory z telefonów tylko dzwoniliśmy. Znaleźliśmy się jednak teraz w nowym tysiącleciu. Przestaliśmy używać komórek tylko do kontaktowania się z innymi. Zaczęły one powoli zastępować aparaty oraz odtwarzacze MP3. Po dziesięcioleciu miniaturyzacji, nadchodzi dziesięciolecie multimedialne. Pierwsza połowa w wersji tradycyjnej, a druga w wersji smart.

Po co komu aparat w telefonie?

Trudno określić, który telefon był pierwszym urządzeniem ze zintegrowanym aparatem. Samsung SCH-V200 został pokazany w Korei w czerwcu 2000 roku. Miał ekran TFT o przekątnej 1,5 cala, ale najważniejszy element specyfikacji to aparat z matrycą 0,35 MPix. Komórka umożliwiała zrobienie maksymalnie 20 zdjęć. Jednak dzisiaj, większość ludzi uważa, że to nie był pierwszy "camera phone". Zrobionych fotografii nie dało się wyświetlić na ekranie urządzenia, bo trzeba było je najpierw zgrać na komputer. Moduł aparatu był niejako osobnym elementem od reszty komórki. Łączyła je tylko ta sama obudowa.

Źródło zdjęć: © Wikipedia
Źródło zdjęć: © Wikipedia

Większość ludzi uważa produkt Sharpa za protoplastę. W listopadzie tego samego roku, w Japonii, firma zaprezentowała model J-SH04, przeznaczony dla sieci J-Phone. Co prawda miał niższą rozdzielczość niż samsung, bo tylko 0,11 MPix, ale umożliwiał normalne wyświetlanie zrobionych zdjęć na ekranie, a nawet wysyłanie ich pocztą elektroniczną.

Co ciekawe, przez kilka lat aparat w telefonie nie był wcale oczywistością. Niektórzy producenci oferowali zewnętrzne moduły z kamerką, doczepiane i wystające z obudowy. Było to sprzedawane jako akcesorium i stanowiło dodatkowy dochód dla producenta. Jako przykład można podać model Motoroli - T720i z 2002 roku. Takie rozwiązanie się jednak nie przyjęło - na szczęście, bo nie wyobrażam sobie dopłacania za moduł aparatu osobno... Chociaż, jak wiemy historia kołem się toczy i Project Ara "umodułowi" nas z powrotem.

Źródło zdjęć: © mobile.softpedia
Źródło zdjęć: © mobile.softpedia

Już w roku 2003 na świecie sprzedano więcej fotograficznych komórek niż aparatów cyfrowych. Jednak nie samymi zdjęciami człowiek żyje, a na początku tysiąclecia komórki zyskały mnóstwo innych nowych funkcji.

Niech gra muzyka!

Kiedyś człowiek nowoczesny i idący z duchem czasu w jednej kieszeni miał komórkę, a w drugiej odtwarzacz mp3. Zmieniło się to w 2001 roku, kiedy to Siemens wprowadził model SL45. Umożliwiał on odtwarzanie plików mp3 oraz miał slot na karty pamięci (czego brakuje niektórym flagowcom kilkanaście lat później). Karta w zależności od wersji miała 16 MB lub 32 MB. Możliwe było także odtwarzanie formatu MIDI.

Siemens SL45
Siemens SL45

Niestety rozładowywał się on po 45 minutach słuchania (jakim cudem cieszył się taką popularnością?) oraz nie miał wbudowanych głośniczków, czyli słuchać mogliśmy tylko po podpięciu słuchawek. Jego ceny zaczynały się od 1500 dolarów... Ale kto bogatemu zabroni...

A gdzie Nokia?

Coś mało dzisiaj było o fińskim producencie, więc pora nadrobić zaległości. W 2001 powstała Nokia 5210, która oferowała ponadprzeciętną wytrzymałość. Jej obudowa była odporna na wstrząsy, wodę i uderzenia. Zaskakujący jest fakt, że telefon składał się tak właściwie z dwóch osobnych części - wyświetlacza oraz klawiatury. Ponadto miał wbudowany termometr, kompas i latarkę - był więc idealną komórką dla aktywnych użytkowników.

Źródło zdjęć: © Wikipedia
Źródło zdjęć: © Wikipedia

W 2002 roku Nokia wprowadziła model 6650. Wyróżniał się on tym, że obsługiwał sieć trzeciej generacji. 3G pozwalało na wygodniejsze i szybsze przeglądanie sieci oraz na pobieranie muzyki i plików. Komórka miała kolorowy wyświetlacz oraz aparat. Wspierała także standard Java.

Nieudany eksperyment

Podczas gdy aparaty i odtwarzacze mp3 na dłużej zagościły w naszych telefonach, tak idea komórki jako mobilnej konsoli do gier się zupełnie nie przyjęła. Nokia N-Gage (której zdjęcie widzicie na początku artykułu) trafiła do sprzedaży w 2003 roku i nie odniosła wielkiego sukcesu i przewidywanej rewolucji. Procesor "konsoli" - ARM9 - był taktowany zegarem 104 MHz, a wyświetlacz pracował w rozdzielczości 208 x 176 pikseli (4096 kolorów). Posiadał baterię litowo-jonową oraz preinstalowany system Symbian. Dzięki technologiom GPRS oraz Bluetooth możliwa była nawet gra wieloosobowa. Rozwiązanie nie sprawdziło się z powodu firmy Nintendo, która pod względem mobilnych urządzeń do grania miała praktycznie monopol. Premiera konsoli Sony PlayStation Portable jeszcze bardziej pogrążyła projekt Nokii.

Czasy w których telefon służył tylko do dzwonienia i pisania SMS-ów bezpowrotnie minęły. Komórka, już od wielu lat mieści się w kieszeni, a od teraz, może zastąpić nam kilka innych urządzeń. Aparat, MP3, konsola do gier... a to dopiero początek. W dalszą podróż wybierzemy się w kolejnym wydaniu Historii mobilnych technologii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.