HTC zmienia strategię. Plan jest dobry, ale konsumenci nie będą zadowoleni

HTC zmienia strategię. Plan jest dobry, ale konsumenci nie będą zadowoleni16.02.2017 23:46
HTC U Play
Mateusz Żołyniak

Tajwańczycy chcą iść w ślady kolegów z Sony i zrezygnować z wprowadzania na rynek tańszych smartfonów. Nowy plan HTC nie jest wcale zły, ale czy strategia ta rzeczywiście ma szansę powodzenia?

Słaba kondycja finansowa nie jest zaskoczeniem

Był okres, kiedy HTC jak równy z równym rywalizowało na smartfonowym rynku z Samsungiem, ale czasy te to już odległa przeszłość. Ostatnie lata w wykonaniu tajwańskiej firmy nie były najlepsze, czego doskonałym odzwierciedleniem są słabe wyniki finansowe notowane już od wielu kwartałów.

HTC szukało różnych sposobów na wyjście z dołka, ale zdecydowana większość pomysłów okazała się nietrafiona lub nie przyniosła wymiernych korzyści. Dość wspomnieć o wyłożeniu ogromnych środków na reklamy z udziałem Roberta Downeya Jr., zalewaniu rynków tanimi, młodzieżowymi modelami linii Desire czy zmianach na wysokich szczeblach, z których nie wynikło nic.

Porównanie przychodów i zysków firmy HTC w ciągu pięciu ostatnich kwartałów
Porównanie przychodów i zysków firmy HTC w ciągu pięciu ostatnich kwartałów

W ostatnim kwartale 2016 roku Tajwańczycy znowu znaleźli się pod kreską - udało im się uzyskać przychód na poziomie 720 mln dol., a więc identyczny jak w trzecim kwartale, ale nie uchroniło to przed stratami szacowanymi na 117 mln dol. Spadek rok do roku to aż 13 proc.

HTC idzie śladami Sony i kończy z budżetowcami

W odpowiedzi na kiepską sytuację finansową szefostwo firmy - kolejny już raz - opracowało nowy plan działania. Pan Chia-Lin Chang, który jest obecnie szefem działu smartfonów, ujawnił co nieco na jego temat.

Obecna strategia zakłada nie zwiększenie liczby sprzedawanych smartfonów czy skupianie się na większych przychodach, a odzyskanie rentowności (dział ten ma wyjść na plus). W tym celu szefostwo HTC chce:

  • znacznie ograniczyć liczbę wprowadzanych na rynek smartfonów - w 2017 roku ma być ich 6 lub 7, a dwa pierwsze to modele U Ultra i U Play;
  • zrezygnować całkowicie z budżetowych i tańszych modeli, gdyż produkty firmy z tego segmentu nie były konkurencyjne;
  • skupić się na tworzeniu dopracowanych topowych smartfonów - każdy z nich będzie produktem wysokomarżowym.

Podobną drogę już jakiś czas temu obrało Sony i był to strzał w 10

W drugim kwartale 2016 dział mobilny Sony po raz pierwszy od lat odnotował zysk. W ubiegłym roku pisałem również o producentach mogących się poszczycić najwyższą średnią ceną sprzedaży smartfonów.

Okazuje się, że najwięcej pieniędzy na pojedynczym egzemplarzu zarabia Apple, a na drugim miejscu znajduje się - niespodzianka - Sony. Ten producent zostawił w tyle całą androidową konkurencję.

Średnia cena sprzedaży smartfonów w IV kwartale 2015, Źródło zdjęć: © xperiablog.net
Średnia cena sprzedaży smartfonów w IV kwartale 2015
Źródło zdjęć: © xperiablog.net

Skupienie się na droższych modelach umożliwi HTC zarabianie sensownych pieniędzy nawet przy sprzedaży mniejszej liczby telefonów niż dotychczas.

Co ważne - nie chodzi jedynie o high-endowe smartfony, ale i modele ze średniej półki cenowej. Te będą sprzedawane - co najmniej - nieco drożej niż podobne produkty konkurencji, co widać już choćby na przykładzie HTC U Play.

Tajwańczycy będą musieli się postarać

HTC będzie musiało postarać się, aby plan wypalił. Firma nie ma aż tak dużej grupy zagorzałych fanów jak choćby Sony. Tajwańczycy muszą przygotowywać więc urządzenia, które będą wyróżniać się na rynku. Firma na razie stawia na charakterystyczne wzornictwo, głosowego asystenta czy funkcje muzyczne i fotograficzne, które bez większych sukcesów promuje od dawna.

HTC U Ultra w limitowanej wersji z szafirowego szkła
HTC U Ultra w limitowanej wersji z szafirowego szkła

Bardzo prawdopodobne, że to za mało, aby przekonać odpowiednio dużą grupę odbiorców. Tym bardziej że na rynku jest wiele modeli, które oferują te same lub bardzo podobne funkcje co HTC U Ultra, a nie kosztują przy tym 3500 zł.

Jeżeli z flagowym smartfonem będzie podobnie, to Tajwańczycy będą musieli poszukać nowego planu.

Fani marki nie będą zadowoleni z nowej strategii

Nowy plan HTC nie jest czymś, z czego użytkownicy powinni się cieszyć. Wkrótce pojawią się bowiem kolejne niezłe urządzenia w zniechęcających cenach. Nie jest to jednak jedyna wada tej strategii.

Tajwańska firma może jeszcze mocniej faworyzować te kanały dystrybucji, które są najbardziej efektywne na danym rynku. W Polsce HTC opiera swoje działania głównie na sprzedaży operatorskiej, co było widać przy wprowadzaniu HTC 10 - zwykła wersja pojawia się tylko u operatorów, a do wolnej sprzedaży trafił uboższy wariant Lifestyle ze słabszym układem. Również HTC U Ultra ma być sprzedawany głównie przez operatorów.

HTC 10 evo
HTC 10 evo

Nie można zapomnieć również, że próby maksymalizacji zysków przy sprzedaży ograniczonej liczby smartfonów z pewnością przełożą się na wprowadzanie na rynek smartfonów takich jak HTC 10 evo. Modeli, których cenę produkcji można obniżyć, stosując starsze podzespoły, gdyż kierowane są dla klientów niezwracających szczególnej uwagi na specyfikację.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.