Komisja Europejska - dzieci mają być bezpieczniejsze

Komisja Europejska - dzieci mają być bezpieczniejsze27.04.2009 21:50
dzieci i telefony
Kira Czarczyńska

Pewnie mało kto już pamięta, ale w 2007 roku europejskie sieci komórkowe zawarły dobrowolną umowę, na mocy której miały poza czerpaniem zysków z działalności, skupić się także na zapewnieniu bezpieczeństwa korzystającym z telefonów komórkowych dzieciom i młodym ludziom. Powstał w ten sposób Kodeks Postępowania, podpisany wówczas przez 26 operatorów sieci komórkowych.

Za największe obecnie zagrożenie dla najmłodszych użytkowników komórek, Komisja Europejska uważa możliwość natrafienia przez nie na treści jednoznacznie pokazujące seks bądź przemoc, oraz bycie zastraszanym przez również używających telefonów rówieśników. Te same kwestie martwią też rodziców - pierwsza 51%, druga 49% z nich.

Pewnie mało kto już pamięta, ale w 2007 roku europejskie sieci komórkowe zawarły dobrowolną umowę, na mocy której miały poza czerpaniem zysków z działalności, skupić się także na zapewnieniu bezpieczeństwa korzystającym z telefonów komórkowych dzieciom i młodym ludziom. Powstał w ten sposób Kodeks Postępowania, podpisany wówczas przez 26 operatorów sieci komórkowych.

Za największe obecnie zagrożenie dla najmłodszych użytkowników komórek, Komisja Europejska uważa możliwość natrafienia przez nie na treści jednoznacznie pokazujące seks bądź przemoc, oraz bycie zastraszanym przez również używających telefonów rówieśników. Te same kwestie martwią też rodziców - pierwsza 51%, druga 49% z nich.

Komisja Europejska postanowiła się więc bliżej przypatrzeć efektom podpisania dwa lata temu porozumienia w sprawie zapewniania bezpieczeństwa najmłodszym. Pod uwagę wzięto operatorów, którzy podpisali umowę - obecnie obsługują oni 96% wszystkich klientów sieci komórkowych w Unii Europejskiej. Efekty?

  • 80% operatorów wdrożyło środki mające na celu kontrolę dostępu dzieci do treści przeznaczonych dla dorosłych. Jednakże tylko 41% operatorów oświadczyło, że aktywnie monitoruje i weryfikuje skuteczność systemów kontroli dostępu.
  • Ponad 65% sygnatariuszy opracowuje materiały edukacyjne lub prowadzi kampanie dotyczące bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych. Jednakże 16% sygnatariuszy nie zaplanowało żadnych działań informacyjnych.
  • 80% operatorów klasyfikuje treści komercyjne do co najmniej dwóch kategorii: "treści przeznaczone dla dorosłych" i "inne", niewiele wskazuje jednak na wprowadzenie na szczeblu krajowym konkretnej klasyfikacji, co uzgodniono w 2007r.
  • Większość operatorów sieci komórkowych ściśle współpracuje z krajowymi organami egzekwowania prawa w celu zgłaszania nielegalnych treści w telefonach komórkowych, ale działania różnią się znacząco w zależności od kraju ze względu na różnice w prawodawstwie krajowym i mechanizmach sprawozdawczości.

Z powyższych względów Komisja Europejska postanowiła - ponownie - wezwać operatorów sieci komórkowych do zajęcia się bezpieczeństwem dzieci korzystających z telefonów komórkowych, poprzez realne i systematyczne wprowadzanie w życie wszystkich środków zawartych w podpisanym w lutym 2007r. dobrowolnym kodeksie postępowania.

Czy rezultat będzie tym razem inny - przekonamy się za jakiś czas. Ogólnie rzecz biorąc bowiem, temat bezpieczeństwa dzieci jest medialny; sęk w tym, że faktyczne zapewnienie tego bezpieczeństwa jest po prostu drogie i uciążliwe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.