Kryzys szybko się nie skończy. W 2022 kupno dobrego smartfonu nie będzie łatwe

Kryzys szybko się nie skończy. W 2022 kupno dobrego smartfonu nie będzie łatwe30.12.2021 12:38

Jeśli rok 2021 nauczył nas czegoś w ujęciu technologicznym, to na pewno tego, że nie ma co zwlekać z kupnem dobrze wycenionych sprzętów.

Jako że rok zmierza ku końcowi, powoli zabieram się za przygotowanie podsumowań, zestawień i rankingów. A to nie jest łatwe.

Wielu z najlepszych smartfonów 2021 po prostu już nie ma

Jednym z najmilej wspominanych przeze mnie smartfonów mijającego roku jest realme 8 Pro. Trafił on na rynek w kwietniu, kosztował 1199 zł i kusił niezłym aparatem 108 Mpix ze znakomitym zoomem cyfrowym. Dziś - raptem kilka miesięcy po starcie sprzedaży - praktycznie nie da się go kupić.

Na tegorocznego króla opłacalności zapowiadał się konkurencyjny Redmi Note 10 Pro, który także miał aparat 108 Mpix, a do tego obiektyw telemakro, 120-hercowego AMOLED-a i głośniki stereo. Ten co prawda wciąż jest w polskich sklepach dostępny, ale jego cena wzrosła z 1299 do 1599 zł. A to już stawia sensowność zakupu pod dużym znakiem zapytania.

realme 8 Pro i Redmi Note 10 Pro mogły być hitami 2021
realme 8 Pro i Redmi Note 10 Pro mogły być hitami 2021

Bardzo dobre wrażenie zrobił na mnie także Samsung Galaxy A52. Krótko po prezentacji testu zasypaliście nas jednak wiadomościami o braku dostępności w Polsce. Producent był świadomy problemu, bo kilka miesięcy później wprowadził na rynek wariant o oznaczeniu A52s z innym procesorem.

Wspólny mianownik wszystkich problemów? Ograniczona dostępność czipów, która daje się we znaki praktycznie wszystkim producentom elektroniki konsumenckiej. W wyniku kryzysu najtrudniej jest kupić te najlepiej wycenione i najbardziej chodliwe produkty. Jeśli podaż jest mała, a popyt duży, magazyny zostają wyczyszczone do zera lub/i ceny idą w górę.

W 2022 roku trzeba będzie uważać przy kupnie telefonu

Analitycy przewidują, że kryzys czipowy szybko się nie skończy i jeszcze w 2022 roku będziemy się borykali z jego skutkami.

Jeśli ktoś będzie ostrzył sobie zęby na smartfon, który zbiera dobre opinie i jest rozsądnie wyceniony, historia uczy, że nie warto zwlekać z decyzją o zakupie. Najlepsze oferty szybko odchodzą.

Istnieje też ryzyko, że w 2022 roku rynek zostanie zalany smartfonami, które będą... gorsze od swoich poprzedników

Jak wynika z danych firmy Counterpoint, w trzecim kwartale 2021 firma Unisoc zwiększyła swoje udziały na rynku czipów do smartfonów z 4 do 10 proc. To 2,5-krotny wzrost rok do roku, co jest wręcz niebywałym wynikiem.

Popularność czipów różnych marek w trzecim kwartale 2021, Źródło zdjęć: © CounterpointResearch.com
Popularność czipów różnych marek w trzecim kwartale 2021
Źródło zdjęć: © CounterpointResearch.com

Unisoc to mało popularny w naszej części świata dostawca mobilnych układów, które nie należą do najlepszych na rynku. Widać jednak wyraźnie, że w obliczu kryzysu wielu producentów nie wybrzydza, tylko bierze cokolwiek, co da się wsadzić do telefonu, by go sprzedać.

A takie podejście usprawiedliwia obawy, że część nadchodzących telefonów może mieć gorsze podzespoły niż wcześniejsze generacje. Dotyczy to zresztą nie tylko wydajności, bo rosnące ceny czipów mogą sprawić, że producenci coraz śmielej będą szukać oszczędności gdzie indziej, np. sięgając po gorsze wyświetlacze czy aparaty.

Osoby, które planują w 2022 roku kupić nowy telefon, powinny mieć się na baczności.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.