Kupujesz telefony na raty? Orange pomoże się nie naciąć

Kupujesz telefony na raty? Orange pomoże się nie naciąć01.02.2021 13:56
Adam Bednarek

Kupno telefonu z drugiej ręki bardzo często kusi niższą niż w sklepie ceną, ale wiąże się z pewnym ryzykiem. I to wcale nie dlatego, że w paczce możemy dostać ziemniaka zamiast smartfonu. Orange jest kolejnym operatorem, który uczyni transakcję nieco bezpieczniejszą.

Skąd zagrożenie? Coraz częściej jest tak, że osoba, która zakupiła smartfon od operatora w systemie ratalnym — jako dodatek do abonamentu —  sprzedaje go za gotówkę.

Sęk w tym, że sprzedawcy, którzy nie opłacają rat, muszą liczyć się z możliwością blokady smartfonu po numerze IMEI. Co za tym idzie: zablokowany może być telefon osoby, która go kupiła.

Jeśli zakupisz telefon od kogoś, kto w pewnym momencie przestanie spłacać abonament, któregoś dnia możesz wyjąć z kieszeni gustowny przycisk do papieru. Smartfon zostanie odblokowany dopiero po opłaceniu rachunków przez pierwotnego nabywcę. Skoro jednak nieuczciwy klient zdążył się już pozbyć urządzenia, do uregulowania zaległości może nie być skory.

I to nie teoria. W 2019 roku WP Finanse pisały o historii pana Macieja, który kupił w serwisie OLX używany telefon Samsung S8. Zapłacił 2,5 tys. zł i przez kilka pierwszych tygodni nie działo się nic niepokojącego. Niespodziewanie po restarcie telefonu na ekranie pojawia się informacja, że został on zablokowany z powodu niespłaconych rat. Warunkiem ponownego uruchomienia było uregulowanie zaległości.

Już wcześniej operatorzy tacy jak Plus czy T-Mobile przygotowali strony pozwalające sprawdzić telefon po numerze IMEI. Teraz taką opcję oferuje Orange.

Żeby upewnić się, że z telefonem jest wszystko ok. wchodzicie na www.orange.pl. Na samym dole, w sekcji "Na skróty" znajdujecie "Status urządzenia na raty" i klikacie. Można też wejść bezpośrednio wstukując adres: www.orange.pl/zobacz/weryfikacja-imei

Pojawienie się takiej strony to nie tylko ułatwienie dla kupujących z drugiej ręki. Orange też będzie blokować telefony osób, które nie spłacają rat.

  • Pierwsze blokady w procesie windykacyjnym będziemy realizować w najbliższych tygodniach. Będziemy blokować tylko sprzęt kupiony na raty od 23 listopada 2020 r. - czytamy na blogu operatora.

Zobacz także:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.