Nie tylko kupujemy więcej smartfonów, ale i płacimy za nie więcej

Nie tylko kupujemy więcej smartfonów, ale i płacimy za nie więcej26.01.2018 14:50
iPhone X (modyfikowane zdjęcie z użyciem "Wykres" z pixabay.com)
Mateusz Żołyniak

Firma GfK przygotowała bardzo ciekawy raport dotyczący sprzedaży smartfonów na świecie w 2017 roku. Wskazuje on, że Polacy oraz inni mieszkańcy Europy Centralnej i Wschodniej nie tylko kupowali więcej inteligentnych telefonów, ale też płacili za nie więcej. Jak wypadamy na tle krajów zachodniej części Starego Kontynentu?

GfK przygotowuje raporty dotyczące rynku smartfonów, które mają cechować się dużą dokładnością. Ma wynikać to z faktu, że firma bazuje na wyliczeniach dotyczących urządzeń, które trafiły w ręce klientów, a nie tych, które opuściły fabryki producentów. Dane zbierane są z ponad 75 rynków, a aktualizacje wprowadzane są co tydzień i co miesiąc (korygowanie danych z danego okresu).

Firma opracowała już dane dotyczące czwartego kwartału 2017 roku. Wskazują one, że w ręce użytkowników trafiło wtedy 397 mln urządzeń, co stanowi wzrost o 1 proc. względem analogicznego okresu 2016 roku. Wydatki na urządzenia szacowane są na 478,7 mld dol. (prawie 1,6 biliona złotych), co stanowi wzrost rok do roku o ok. 11 proc. Nie to jest jednak najważniejsze.

Tabela obrazują zmiany liczby sprzedanych smartfonów w 2016 i 2017 roku oraz wartości produktów, które trafiły do użytkowników, w poszczególnych regionach, Źródło zdjęć: © GfK
Tabela obrazują zmiany liczby sprzedanych smartfonów w 2016 i 2017 roku oraz wartości produktów, które trafiły do użytkowników, w poszczególnych regionach
Źródło zdjęć: © GfK

GfK mają już dane za czwarty kwartał 2017 roku mogło przygotować zestawienie dotyczące całego 2017 roku i to na nim najlepiej się skupić. Dane te wskazują bowiem, że przez ostatnie 12 miesięcy użytkownicy zapłacili za smartfony sporo więcej niż w 2016 roku - różnica sięga prawie 10 proc.

Kupujemy więcej smartfonów

Dla Polaków najbardziej interesując są dane dotyczące Europy Centralnej i Wschodniej, która przeżyła istny smartfonowy szał. Potwierdzają to:

  • liczba urządzeń, które trafiły w ręce klientów wzrosła z 78 mln w 2016 roku do 85,2 mln w roku 2017;
  • wzrost sprzedaży szacowany jest na aż 9 proc., co stawia Europę Centralną i Wschodnią na równi z Ameryką Łacińską;
  • nasz region pod tym względem jest w odwrotnej sytuacji do Europy Zachodniej, której mieszkańcy kupili o 4 proc. mniej urządzeń w 2017 roku niż rok wcześniej.

GfK jasno przy tym wskazuje, że trend ten powinien utrzymać się także w 2018 roku. Firma prognozuje, że wraz z jego końcem rozejdzie się o 6 proc. więcej smartfonów niż w 2017 roku, w czym główną zasługę ma mieć wciąż rosnąca popularność inteligentnych telefonów w Rosji i na Ukrainie.

Za smartfony płacimy coraz więcej

W Europie Centralnej i Wschodniej zanotowano również największy procentowy wzrost cen smartfonów, które trafiały do użytkowników. Ich wartość wzrosła aż o 28 proc., co jest wynikiem najwyższym spośród wszystkich regionów. O ile więcej płaciliśmy? Najlepiej obrazują to dane z tabeli poniżej:

Dane wskazują więc jasno, że w 2017 roku kupowaliśmy smartfony droższe o ok. 110 zł. Różnica z roku na rok jest spora, ale czy można napisać, że Polacy przekonali się do droższych modeli?

Polacy, Czesi, Ukraińcy, Rosjanie i spółka wciąż kupują oczywiście tańsze telefony, co dobrze widać zestawiając dane z tymi dotyczącymi mieszkańców Europy Zachodniej. Ci za ok. 37 mln urządzeń zapłacili łącznie 18,8 mld dol., więc średnia cena zakupu urządzenia to jakieś 445 dol. (ok. 1480 zł).

W Europie Centralnej i Wschodniej pojedynczy smartfon kosztował średnio 248 dol. (ok. 826 zł) Można więc stwierdzić, że wciąż kupujemy tańsze urządzenia, ale coraz większa liczba użytkowników decyduje się wydać nieco więcej telefon.

Wiele zmieniają też coraz wyższe ceny flagowców

Nie bez znaczenia jest też grupa bogatszych użytkowników, którzy decydowali się w 2017 roku na topowe urządzenia. Wyceny modeli jak Apple iPhone X czy Samsung Galaxy Note 8 były sporo wyższe niż telefonów z 2016 roku, co również mogło wpłynąć na podniesienie średniej ceny zakupu.

Producenci będą chcieli się jeszcze bardziej wyróżnić

W raporcie GfK warto ponadto zwrócić uwagę na Europę Zachodnią, a więc region, w którym nasycenie rynku smartfonów jest bardzo wysokie - użytkownicy kupili w 2017 roku mniej smartfonów niż rok wcześniej, ale i zapłacili za nie więcej. Dobrze oddaje to wspomniany wzrost cen smartfonów.

GfK wskazuje, że może mieć to pewne korzyści dla użytkowników. Producenci mają dostrzec potrzebę większego zaangażowania w działania na rozwiniętych rynkach. Może przełożyć się na konieczność wyraźniejszego wyróżnia swoich produktów na tle konkurencji, co będzie prowadzić do pojawienia się na rynku nowych, bardziej innowacyjnych rozwiązań.

Czy tak będzie? Cóż, o tym przekonamy się dopiero za kilka miesięcy, gdy nowe flagowce czołowych graczy zostaną zaprezentowane. Pierwsze z nich pojawią się już na Mobile World Congress 2018 w Barcelonie.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.