Tim Cook jest skutecznym szefem Apple'a, ale czy godnym następcą Steve'a Jobsa?

Tim Cook jest skutecznym szefem Apple'a, ale czy godnym następcą Steve'a Jobsa?22.11.2016 16:01

Steve Jobs zmarł ponad 5 lat temu. Był niezwykle charyzmatyczną postacią z jasno określonymi poglądami. Postacią kochaną przez konsumentów i rozchwytywaną przez media. Postacią, która była twarzą całej firmy. Postacią uważaną za wizjonera. Czy Tim Cook jest człowiekiem, o którym można powiedzieć to samo? Nie wydaje mi się.

Żeby było jasne: abolutnie nie mam zamiaru deprecjonować zasług Cooka. Kolejne rekordy sprzedaży oraz nieosiągalne dla żadnej innej firmy wyniki finansowe to dowody na to, że w roli szefa firmy sprawdza się niesamowicie. Ale...

Poglądy Jobsa wciąż są ważniejsze niż poglądy Cooka

W ubiegłym roku swoją premierę miał Apple Pencil - rysik kompatybilny z iPadem Pro. Co wówczas o nowym produkcie Apple'a pisały media? Pozwólcie, że przytoczę kilka nagłówków.

  • *\Steve Jobs mówił, że nikt nie chce rysika - wczoraj Apple zaprezentował Pencil* - Forbes
  • *\Po moim trupie: Pencil i cztery inne rzeczy, których Steve Jobs by nienawidził* - CNN
  • *\Apple Pencil: rysik, przed którym Steve Jobs nas ostrzegał* - Gizmodo
  • *\Steve Jobs totalnie zjechał rysik 8 lat przed Apple Pencil* - Time
  • *\Jobs mówił, że Apple nigdy tego nie zrobi - a Apple to robi* - CNBC

Wniosek? Tim Cook rządzi Apple'em od ponad 5 lat, ale dla wielu wciąż ważniejsze od jego zdania jest to, co niemal dekadę temu powiedział jego nieżyjący już poprzednik. Nikogo nie obchodzi, że było to tak dawno temu, że sam Jobs mógłby już do tego czasu zmienić zdanie.

Stylus (Steve Jobs) vs Apple Pencil (Phil Schiller)

Przyczyna jest prosta: choć Tim Cook jest skutecznym szefem firmy, konsumenci nie widzą w nim lidera i wizjonera, z którego opinią należałoby się liczyć. Brakuje mu charyzmy.

Nietrudno zresztą zauważyć, że Cook zdaje sobie z tego sprawę

Wystarczy spojrzeć na konferencje Apple'a. Polecam rzucić okiem na wideo z WWDC 2010 - ostatniej imprezy, podczas której to Steve Jobs prezentował nowego iPhone'a. Od momentu, w którym zaczęła się część poświęcona iPhone'owi 4, Jobs zszedł ze sceny rapem na 5 minut. Niemal całą 1,5-godzinną prezentację poprowadził sam.

Dla kontrastu przypomnijcie sobie prezentację iPhone'a 7. Gdy zaczęła się część poświęcona najnowszemu smartfonowi, Tim Cook zszedł ze sceny po 20 sekundach (!) oddając głos Philowi Schillerowi - wiceprezesowi ds. marketingu.

Obecnie najbardziej charakterystyczną postacią w Apple'u jest chyba Jonathan Ive

Główny projektant Apple'a jest postacią, którą wyjątkowo często się cytuje. Ba, w 2014 roku pojawiła się jego głośna biografia autorstwa Kahneya Leandera. To znamienne, że ludzie chcą czytać o życiu jego, a nie bezpośredniego następcy Jobsa.

Biografie Steve'a Jobsa i Jonathana Ive'a, Źródło zdjęć: © fot. Łukasz Michalik
Biografie Steve'a Jobsa i Jonathana Ive'a
Źródło zdjęć: © fot. Łukasz Michalik

Jonathan Ive to wdzięczny obiekt do cytowania i... parodiowania. Przekomiczny profil @JonyIveParody śledzi na Twitterze 67 000 osób. Nie da się zrozumieć parodii, jeśli nie znasz oryginału, więc to tylko pokazuje, jak charakterystyczną postacią jest Ive. W moim odczuciu o wiele bardziej niż Cook.

Obecnemu CEO Apple'a nie udało się przejąć pałeczki po Jobsie. Wspomniana pałeczka całkowicie wyleciała wyleciała z Apple'a i trafiła do rąk Elona Muska. Wizjonera i charyzmatycznego przywódcy o którym naprawdę można powiedzieć, że jest drugim Jobsem.

Tymczasem Tim Cook steruje Apple'em zza własnego tronu

Dopóki firma zarabia, nikomu to nie przeszkadza. Pamiętajmy jednak, że zarabia głównie dzięki iPhone'owi - produktowi, który został pobłogosławiony przez Jobsa.

Co będzie, gdy iPhone się skończy? Czy Timowi Cookowi wystarczy charyzmy, by przekonać masy, że potrzebują nowego produktu? Apple Watch pokazuje, że nie jest to proste.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.