Tak inflacja wpłynęła na sprzedaż smartfonów. Analitycy nigdy czegoś takiego nie widzieli

Tak inflacja wpłynęła na sprzedaż smartfonów. Analitycy nigdy czegoś takiego nie widzieli26.01.2023 18:47
W 2022 roku spadek sprzedaży odnotował nawet Apple (Scott Olson/Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Scott Olson

Inflacja dała się producentom smartfonów we znaki. Rok 2022 okazał się najgorszy od niemal dekady, a pod niektórymi względami najgorszy w historii.

Firma analityczna IDC opublikowała wstępny raport dotyczący smartfonów dostarczonych w 2022 roku. W minionych 12 miesiącach na rynek trafiło 1,21 miliarda egzemplarzy, co jest wynikiem aż o 11,3 proc. gorszym niż w roku 2021, a zarazem najsłabszym od roku 2013.

Jako przyczyny takiego stanu rzeczy analitycy wskazują "niski popyt, inflację i niepewność ekonomiczną". Konsumenci po prostu mniej chętnie wydają swoje pieniądze na elektronikę konsumencką. Ale to nie koniec.

Zainteresowanie smartfonami nie poprawiło się nawet w okresie świątecznym

Historycznie najwięcej smartfonów trafiało dotychczas na rynek w czwartym kwartale roku. Na ten okres przypadają bowiem głośne premiery (nowe iPhone'y), wyprzedaże związane z Black Friday czy świąteczne szaleństwo zakupowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ze wspomnianego raportu wynika jednak, że w czwartym kwartale 2022 producenci dostarczyli 300,3 mln smartfonów, a w trzecim 301,9 mln. "Nigdy nie widzieliśmy, aby dostawy w okresie świątecznym były niższe niż w poprzednim kwartale" - mówi Nabila Popal, dyrektor ds. badań w IDC.

Miliony smartfonów dostarczonych w 2022 roku, Źródło zdjęć: © IDC
Miliony smartfonów dostarczonych w 2022 roku
Źródło zdjęć: © IDC

Warto jednak podkreślić, że dane te odzwierciedlają egzemplarze wysłane z fabryk do sklepów, a nie sprzedaż do klienta końcowego. Wynika z nich zatem, że producenci - patrząc na dane za wcześniejsze kwartały - poddali się bez walki, z góry ucinając dostawy na końcówkę roku i budując akcje na Black Friday i Boże Narodzenie głównie na zapasach magazynowych.

Nie bez znaczenia miały być także zamieszki w chińskiej siedzibie Foxconnu, które drastycznie ograniczyły dostępność iPhone'a 14 Pro. W czwartym kwartale 2022 Apple dostarczył aż o 14,9 proc. mniej smartfonów niż rok wcześniej.

Oto najwięksi producenci smartfonów na świecie w 2022 roku

Według ICD, w 2022 TOP 5 największych dostawców smartfonów prezentowało się tak:

  1. Samsung - 260,9 mln (spadek o 4,1 proc.);
  2. Apple - 226,4 mln (spadek o 4 proc.);
  3. Xiaomi - 153,1 mln (spadek o 19,8 proc.);
  4. OPPO - 103,3 mln (spadek o 22,7 proc.);
  5. vivo - 99 mln (spadek o 22,8 proc.);
  6. inni - 362,7 mln (spadek o 9,1 proc.).

Jak widać, Samsung i Apple znoszą kryzys relatywnie dobrze. Zdecydowanie najgorzej radzą sobie giganci z Chin, notując dwucyfrowe spadki rok do roku.

Wcześniej analitycy zakładali, że rok 2023 przyniesie poprawę, ale aktualnie nie są tego tacy pewni. Jednocześnie wierzą, że słaby popyt sprawi, że w nadchodzących miesiącach będziemy kuszeni licznymi promocjami.

Miron Nurski, redaktor prowadzący Komórkomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.