Przymusowe e‑faktury w TP i Orange - opinia UKE
Wszyscy oczywiście rozumieją konieczność podejmowania działań proekologicznych, jednak najwyraźniej Orange i TP posunęły się nieco za daleko. Tak przynajmniej uważają ich klienci, którym, mimo braku ich zgody, przesyłane są obecnie faktury elektroniczne zamiast tradycyjnych, papierowych. Sprawą zajął się Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Wielu klientów nadal jest przyzwyczajonych do tego, że kiedy listonosz przynosi fakturę - dokonują zapłaty należności. Oczywiście z nawyku tego wynika najczęściej, że kiedy tego rachunku nie dostaną, to płatność się opóźnia, a operator nalicza odsetki.
Jak informuje UKE, do Urzędu wpływa coraz więcej skarg w sprawie zmiany przez Telekomunikację Polską i Orange sposobu przesyłania faktur z wersji papierowej na wersję elektroniczną - tj. przesyłania e-faktury albo ekofaktury - elektronicznego obrazu faktury. Klienci twierdzą, że nie wyrażali zgody na dokonanie tej zmiany, mimo to operator "uszczęśliwił" ich na siłę.
Zdaniem osób zgłaszających się z tym problemem do UKE obie firmy w związku z powyższym bezpodstawnie naliczają odsetki za nieterminowe regulowanie należności. Opóźnienia spowodowane są bowiem właśnie brakiem dostarczania papierowych faktur, na podstawie których zawsze opłata była wykonywana.
Prezes UKE ma wątpliwości, czy taki sposób jest zgodny z przepisami prawa podatkowego. Jedno z obowiązujących rozporządzeń mówi wprost, że faktury mogą być dostarczane w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym jedynie pod warunkiem uprzedniej, pisemnej lub elektronicznej, akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę tych dokumentów. (chodzi konkretnie o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej)
TP broni się twierdząc, że ekofaktura nie jest fakturą jako taką, więc przepisy jej nie dotyczą. Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej jednak zgoda taka jest wymagana nawet na podstawie samego... regulaminu TP. Mówi on bowiem, że TP zobowiązuje się do wystawia i doręczania wszystkim abonentom faktur VAT za zrealizowane usługi - natomiast udostępniany klientom obraz faktury, tak zwana ekofaktura, nie jest dokumentem w rozumieniu przepisów prawa.
Prezes UKE podkreśla, że w pełni popiera proces przechodzenia z obiegu dokumentów w formie papierowej na elektroniczną, jednak jego zdaniem zmiana taka musi odbywać się za wyraźną zgodą użytkowników. Obecnie zaś najwyraźniej główni zainteresowani - odbiorcy usług - nie uważają takiej formy rozliczeń za akceptowalną.