Qualcomm Snapdragon 800 - będą problemy z thermal throttlingiem?
Na konferencji Innovation Qualcomm 2013 miałem możliwość sprawdzić, jak działa najmocniejszy układ na rynku - Snapdragon 800.
W strefie prezentacyjnej dostępne były dwa tablety referencyjne ze Snapdragonem 800 i GPU Adreno 330. Na urządzeniach zainstalowano wymagające gry oraz aplikacje pokazujące, jak działają poszczególne rdzenie procesora. Niestety, nie pozwolono mi pobrać żadnego benchmarku, ale to nic. To właśnie gry najlepiej nadają się do testów.
Wyniki uzyskane w Quadrancie czy AnTuTu niewiele mnie interesują, bardziej zależy mi na płynności w najbardziej zaawansowanych grach. Snapdragony S4 Pro i 600 w testach nie miały z nią problemu, dopóki nie osiągnęły wysokiej temperatury. Wówczas włączał się mechanizm thermal throttlingu, który poprzez obniżenie taktowania ma chronić przed przepaleniem. Negatywne skutki tego to lagi i klatkowanie animacji w niektórych grach.
Niestety, Snapdragon 800 zachowuje się bardzo podobnie. Jak wyglądał Real Racing 3 na rozgrzanym tablecie, możecie zobaczyć na poniższym filmie (delikatne przycięcia najlepiej widać, gdy patrzy się na tło gry):
Qualcomm Snapdragon 800 - działanie rdzeni, thermal throttling - KomórkomaniaTV
Od przedstawicieli Qualcomma usłyszałem, że problem thermal throttlingu... nie jest im znany. Zaskakujące - w sieci jest przecież wiele dyskusji na ten temat. Może to nie być jednak błąd producenta układu, tylko wina leży po stronie braku optymalizacji aplikacji. Myślę, że dobrym pomysłem będzie zbadanie sprawy i poświęcenie jej dłuższego tekstu.