Moto X Style

Moto X Style

Producent obiecał aktualizację systemu, ale nie dotrzymał słowa. Co możesz zrobić? Pytamy radcę prawnego

Czy producent telefonu może obiecać aktualizację oprogramowania i bez żadnych konsekwencji nie wywiązać się z obietnicy?

Forumowicz Edi999 z forum.android.com.pl zwrócił uwagę na ciekawy problem. 10 października 2016 roku Lenovo Moto opublikowało na swoim facebookowym profilu aktualizacyjny rozkład jazdy dla swoich smartfonów. Wymienione telefony miały otrzymać Androida 7.0 Nougat przed końcem 2016 roku.

Podobne zapewnienie pojawiło na internetowej stronie producenta.

Jak zauważył Edi999, jeden z telefonów - Moto X Style - do dziś nie dostał aktualizacji, choć Lenovo Moto wyraźnie zaznaczało, że miało to nastąpić przed końcem ubiegłego roku.

Czy w takiej sytuacji konsument może domagać się zwrotu pieniędzy z tytułu niezgodności towaru z umową?

Zgodnie z Art. 556 kodeksu cywilnego — tak.

Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Art. 556(1). § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.

O komentarz poprosiłem radcę prawnego

— Jest kilka kwestii, które trzeba rozważyć — mówi Piotr Kopeć, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie. — Po pierwsze, czy to jest publiczne zapewnienie. Moim zdaniem tak. Informacje udostępnione w internecie są publicznym zapewnieniem — wyjaśnia Kopeć.

Zdaniem mojego rozmówcy istotne jest także to, skąd pochodzi zapewnienie. — Zapewnienie musi pochodzić od producenta, jego przedstawiciela lub osoby wprowadzającej towar do obrotu krajowego. Jeżeli jest to oficjalny profil producenta na Facebooku, można to potraktować jako zapewnienie producenta — dodaje.

Zobacz również: Techgadka: rozczarowania 2014 roku

Kopeć zaznacza jednocześnie, że teoretycznie producent może zaprzeczać, jakoby strona na Facebooku była jego oficjalnym kanałem komunikacji. W tym konkretnym przypadku sprawa jest jednak oczywista. Po pierwsze, przy profilu Smartfony Lenovo Moto widnieje znaczek informujący o tym, że strona została zweryfikowana, co — zdaniem mojego rozmówcy — jest silnym dowodem. Poza tym zapewnienie o aktualizacji pojawiło się także na internetowej stronie Lenovo.

Co bardzo istotne — reklamacja może zostać uwzględniona tylko wtedy, gdy klient dokonał zakupu po ujrzeniu zapewnienia o aktualizacji

Korzystając z uprawnień rękojmi należy przekonać sprzedawcę, że zapewnienie producenta wpłynęło na decyzję zakupową. — Oczywiście będzie to miało zastosowanie tylko w przypadku konsumentów, którzy nabyli urządzenie po ogłoszeniu wspomnianej informacji. Dopiero wtedy mogli się kierować chęcią kupna telefonu, który ma zapewnioną aktualizację systemu w wyznaczonym terminie — zaznacza Kopeć.

W omawianym przypadku na zwrot pieniędzy mogą liczyć wyłącznie osoby, które kupiły wspomniany telefon nie wcześniej niż 10 października 2016.

Co zrobić, gdy chcesz zwrócić telefon?

U sprzedawcy, u którego dokonałeś zakupu, powinieneś złożyć reklamację z tytułu rękojmi wskazując, czy żądasz obniżenia ceny, czy odstępujesz od umowy za zwrotem pieniędzy. W uzasadnieniu należy zaznaczyć, że na decyzję zakupową wpłynęła złożona przez producenta obietnica aktualizacji systemu przed końcem 2016 roku, a ta nie została dotrzymana.

Sklep ma w takiej sytuacji trzy możliwości:

  • usunięcie wady;
  • wymiana urządzenia na egzemplarz wolny od wady;
  • zwrot pieniędzy.

Pierwsze dwie możliwości nie wchodzą w grę, bo w tym przypadku oznaczałoby to wgranie nowej wersji oprogramowania lub wymiana telefonu na egzemplarz zaktualizowany. Biorąc pod uwagę, że producent w ogóle nie udostępnił Androida 7.0 Nougat dla tego modelu, jest to niewykonalne.

Ten problem dotyczy oczywiście nie tylko Lenovo Moto

Artykuł został przygotowany w oparciu o konkretny przykład, ale wszystkie rady są uniwersalne. Jeśli producent za pośrednictwem oficjalnych kanałów komunikacji zapewnił, że konkretny model telefonu otrzyma aktualizacją w wyznaczonym terminie, ale z obietnicy się nie wywiązał, masz prawo złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową.

HTC zaliczyło kiedyś podobną wpadkę deklarując, że HTC One A9 będzie otrzymywał wszystkie aktualizacje systemu nie później niż 15 dni po urządzeniach z linii Nexus. Na deklaracjach się oczywiście skończyło.

W takiej sytuacji nie miałbym oporów przed zwrotem telefonu

Jestem osobą, która nie cierpi nagminnego nadużywania konsumenckich praw. Nie toleruję sytuacji, gdy ktoś — niczym Jarosław Kuźniar - "kupuje" produkt z zamiarem zwrócenia go po kilku dniach w ramach przysługującego mu prawa. To prawo powstało po to, by chronić konsumentów, a nie zapewnić im możliwość bezpłatnego wynajmu laptopa na urlop.

Tutaj sytuacja jest jednak inna. Nowa wersja oprogramowania to nowe funkcje, więc zapowiedź aktualizacji jak najbardziej może wpłynąć na to, że ktoś kupił ten telefon, a nie inny. Gdy producent nie wywiązuje się z precyzyjnej obietnicy, realnie płaci się za produkt, którego się nie dostaje. To nie jest fajne i osobiście zwracając smartfona nie miałbym żadnych wyrzutów sumienia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nigdy nie włączaj telefonu na koncercie W skrócie: Galaxy S6 edge vs iPhone 6, złoty HTC One M9 oraz kilka ciekawostek z Chin Czym jest Haptic touch, czy iPhone XS ma ekran 120 Hz i czego zabrakło w pudełku? Wyjaśnijmy kilka niejasności Vertu trafiło w ręce biznesmena, który miał zatarg z Nokią #wSkrócie: cena i zdjęcia HTC 10, specyfikacja Meizu m3 note oraz Jason Statham w reklamie LG G5 Nexusy 6 skopiowały to co najgorsze z iPhone'ów 6 plus Orange w nadmorskich kurortach #wSkrócie: Xiaomi Redmi 5 w Biedronce, globalny wariant Mi 8 oraz nowe wieści o OPPO Find X i Meizu 16 Nadchodzą smartfony, tablety i telewizory z Ubuntu? Google wykupi HTC? To coraz bardziej prawdopodobne! Miała być fajna promocja, ale nie wszyscy podołali zadaniu Ile komórek w Polsce?

Popularne w tym tygodniu:

Było Bluetooth i NFC, pora na UWB. Komunikacyjna rewolucja w smartfonach Czy policja może zmusić cię do odblokowania telefonu? Oto, co mówią prawnicy Nowy iPhone 12s bez portów, ale lepiej skrojony pod czasy pandemii. Są kolejne przecieki Darmowe 10 GB dla klientów Orange i nju Xiaomi dostało bana od Donalda Trumpa. Oto oświadczenie firmy iPhone 12 może wyłączyć rozrusznik serca. Naukowcy ostrzegają Tak wygląda zwijany smartfon LG. Nietypowa zapowiedź LG Rollable Krytyka się opłaciła? Samsung zapowiada wielki powrót Exynosów Nie, LG nie zamyka działu mobilnego. Rozmawialiśmy z przedstawicielami firmy Honor wraca do gry. Szykuje ponoć nowe smartfony z apkami Google Ależ świetny pomysł! Konfigurator smartfonu jako sposób na bałagan w ofercie Dziwnych eksperymentów z wyspą ciąg dalszy. OPPO Find X3 Pro na zdjęciach