Przenoszenie numerów stało się właśnie prostsze i bezpieczniejsze
1 marca 2019 roku w życie wchodzi nowe rozporządzenie Ministra Cyfryzacji, które ma znacznie ułatwić proces przenoszenia numerów. Czego dokładnie dotyczą nowe przepisy?
01.03.2019 | aktual.: 01.03.2019 13:26
Prostsze przenoszenie numerów i zmiana operatora
O ile użytkownicy mogli do tej pory wygodnie podpisywać nowe umowy z operatorami sieci komórkowych, tak proces przenoszenia numeru między dostawcami usług był bardziej skomplikowany. Wymagany był wniosek na piśmie, co dotyczyło również zmiany samego numeru.
Zmienia się to od 1 marca 2019 roku. Odpowiednie dokumenty można już składać w formie dokumentowej, czyli m.in. za pomocą wiadomości email. Proces przenoszenia lub zmiany numeru można więc wykonać bez wychodzenia z domu, co zaoszczędzi klientom trochę czasu.
Od teraz ma on wyglądać tak:
- klient składa wniosek o przeniesienie numeru do nowego dostawy usług drogą mailową, a następnie daje firmie pełnomocnictwo do wykonania odpowiednich czynności;
- nowy dostawca usług wykonuje za abonenta przenoszenie numerów - dotyczy to wszystkich formalności, w tym rozwiązania umowy z dotychczasowym usługodawcą;
- klient informowany jest o postępach przenoszenia numeru - mogą być to tak emaile, jak i wiadomości SMS;
- po wykonaniu procesu klient otrzymuje swój wniosek o przeniesienie numeru na trwałym nośniku, dzięki czemu można wykorzystać go w celach dowodowych.
Proces przenoszenia numerów będzie też od teraz bardziej bezpieczny
Warto zauważyć, że nowe rozporządzenie ma nie tylko ułatwić proces przenoszenia numerów między operatorami, ale i uczynić go bardziej bezpiecznym.
Jednym z kluczowych założeń jest wymóg, że dotychczasowy dostawca usług musi poinformować abonenta drogą telefoniczną lub SMS-owo o rozpoczęciu procesu przenoszenia numeru do innego dostawcy. Skrócony został dodatkowo czas rozpatrywania wniosków.
Klient będzie więc informowany, gdy nieuczciwa firma próbuje przenieść numer do siebie bez jego zgody. W takim wypadku możliwe będzie swobodne skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Ministerstwo Cyfryzacji:
Dzięki uregulowaniu w przepisach ogólnych zasad rezygnacji z przeniesienia numeru, abonent będzie wiedział w jaki sposób i do kiedy może przerwać proces przeniesienia numeru, jeśli się rozmyśli.
Zmiany mają nie tylko uchronić przed oszustami, ale dadzą abonentom większą swobodę w podejmowaniu decyzji. Jeżeli klient zdecyduje, że zbyt pochopnie podjął decyzję o przeniesieniu numeru, na określonych z góry warunkach będzie w stanie zatrzymać ten proces.