Samsung Galaxy S22 z ray tracingiem? Nowy Exynos z grafiką AMD potwierdzony

To może być przełom na rynku gier mobilnych.

Samsung Galaxy S22 z ray tracingiem? Nowy Exynos z grafiką AMD potwierdzony
Miron Nurski

01.06.2021 | aktual.: 01.06.2021 13:37

Firmy AMD i Samsung już w 2019 roku ogłosiły współpracę, w ramach której układy graficzne tej pierwszej mają trafić do mobilnych czipów Koreańczyków. Podczas targów Computex 2021 AMD podało pierwsze konkrety.

AMD potwierdza: grafika RDNA 2 trafi do kolejnego Exynosa

Zapowiedź pierwszych owoców współpracy była krótka, ale konkretna. Szefowa AMD - Lisa Su - potwierdziła, kolejny mobilny układ Samsunga zostanie uzbrojony w grafikę bazującą na architekturze RDNA 2. Tej samej, którą wykorzystują konsole PlayStation 5 oraz Xbox Series X.

Padło też potwierdzenie, że chodzi o czip stworzony z myślą o telefonach, który najpewniej trafi na rynek jako Exynos 2200. Wiele wskazuje jednak na to, że będzie go można znaleźć także w laptopach i tabletach.

Co to oznacza? M.in. wsparcie dla ray tracingu i VRS

Dzięki współpracy Samsunga z AMD, kolejny Exynos ma obsługiwać śledzenie promieni oraz cieniowanie o zmiennej częstotliwości. Pierwsze rozwiązanie zapewnia bardziej realistyczne oświetlenie, a drugie odciążenie grafiki podczas generowania cieni. To przekłada się na lepsze wrażenia graficzne.

AMD RDNA™ 2 "Hangar 21" Technology Demo

Exynos 2200 najpewniej zadebiutuje pod koniec roku. Jeśli do tego czasu nic się nie zmieni, będzie to jedyny mobilny układ obsługujący śledzenie promieni.

Czy zatem Samsung Galaxy S22 będzie miał ray tracing?

To nie jest niestety takie oczywiste.

Samsung od lat dywersyfikuje dostawy i na wybranych rynkach uzbraja swoje flagowce w autorskie Exynosy (m.in. w Europie), a na innych Snapdragony Qualcomma (m.in. w USA). Efekt uboczny jest taki, że kolejni przedstawiciele linii Galaxy S są funkcjonalnie równani w dół. Samsung korzysta jedynie z rozwiązań wspieranych przez oba układy, aby na jednym rynku smartfon nie miał więcej funkcji niż na innym.

I to mocno komplikuje temat ray tracingu w Galaxy S22. Widzę kilka możliwości:

  • zarówno nowy Exynos, jak i Snapdragon będą obsługiwać ray tracing (co odebrałoby Samsungowi technologiczną przewagę nad rywalami i częściowo sens współpracy z AMD);
  • na wszystkich rynkach Galaxy S22 będzie miał Exynosa (coś takiego miało miejsce dotychczas tylko raz, w przypadku Galaxy S6);
  • ray tracing zostanie aktywowany tylko na niektórych urządzeniach, np. laptopach lub/i tabletach;
  • Samsung wprowadzi osobny smartfon dla graczy (np. Galaxy S22 Gaming Edition).

Trzeba też odnotować, że wsparcie dla ray tracingu wymaga zaangażowania twórcy gry. Jeśli na rynku pojawi się tylko jeden mobilny czip ze wsparciem dla tej technologii, raczej nie ma co oczekiwać, że deweloperzy tłumnie się na nią rzucą.

W najlepszym razie Samsung nawiąże współpracę z kilkoma twórcami, którzy wypuszczą garstkę pokazowych gier ze śledzeniem promieni, aby było czym się chwalić w reklamach Galaxy S22.

Tak czy inaczej, więcej szczegółów ma zostać ujawnionych dopiero w kolejnych miesiącach. Najpewniej pod koniec roku, gdy Exynos 2200 powinien ujrzeć światło dzienne.

Zobacz również:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)