Te badania pokazują, ile Twoich prywatnych danych wycieka z telefonu do różnych firm

Te badania pokazują, ile Twoich prywatnych danych wycieka z telefonu do różnych firm05.11.2015 09:21
Smartfonowy szpieg
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Konrad Błaszak

Instalując aplikacje na Androidzie czy też iOS-ie trzeba liczyć się z tym, ze mają one dostęp do wielu prywatnych danych i nie chodzi tylko o informacje, na które wyraża się zgodę. Wiele rzeczy jest wysyłanych w tle, a większość użytkowników nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.

Ile macie aplikacji na swoich smartfonach? Pewnie co najmniej kilkanaście, a i odpowiedź kilkadziesiąt wcale by mnie nie zaskoczyła. Podczas ich instalacji trzeba przeważnie zatwierdzić kilka pozwoleń, dzięki czemu mają one dostęp do prywatnych danych, zdjęć czy też lokalizacji. To samo w sobie nie jest straszne, ale badanie przeprowadzone przez TechScience pokazało w ile miejsc tak naprawdę wysyłane są te informacje.

Podczas tych testów sprawdzono łącznie 110 aplikacji z Google Play oraz App Store'a. Zostało wybranych po 5 najpopularniejszych darmowych tytułów z 9 różnych kategorii. Okazało się, że pod tym względem nieco lepiej wypadł system Apple'a, ponieważ średnio każda aplikacja udostępniała dane "jedynie" 2,6 domenom. Android wypadł nieco gorzej i wybrane tytuły przeciętne dzieliły się informacjami z 3,1 miejscami w sieci.

Aplikacje mobilne, Źródło zdjęć: © Shutterstock
Aplikacje mobilne
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Jeśli chodzi o konkrety, to aplikacje w systemie Google najczęściej wysyłały do innych domen maila (73%), imię (49%), koordynaty GPS (33%), adres (25%) oraz informacje sprzętowe jak chociażby numer IMEI telefonu (24%). Tytuły sprawdzone na iOS-ie najchętniej dzieliły się lokalizacją (47%), imieniem (18%) oraz adresem email (16%). Co ciekawe, niektóre medyczne aplikacje ślą również wpisywane w formularzach słowa takie jak chociażby opryszczka czy bezsenność, więc deweloperzy bez problemu wiedzą, na co chorują użytkownicy, a te dane mogą udostępnić producentom artykułów medycznych.

Często konkretne tytuły dzielą się jednocześnie kilkoma informacjami, więc zainteresowane firmy mogą poznać dość dobrze użytkowników. Oczywiście zdecydowana większość tych danych przydaje się do jeszcze lepszego personalizowania reklam. Oprócz przeprowadzonych badań ciekawym wnioskiem podzielił się także użytkownik strony ArsTechnica, który dzięki połączeniu VPN sprawdzał swoje połączenie w sieci AT&T:

Mój system ochronny wyłapywał tysiące zablokowanych połączeń każdego dnia.

Treść tych danych była nieco przerażająca. Adres email, lokalizacja, liczba godzin włączonego ekranu w ciągu dnia, ilość przesyłanych danych, lista wszystkich zainstalowanych aplikacji oraz nazwy poufnych dokumentów w moim zaszyfrowanym telefonie...

Dla wielu najbardziej przerażające będzie to, że niewiele można z tym faktem zrobić, ponieważ wiele z tych przesyłanych danych nie wymaga zgody użytkownika. Nieco sytuację może poprawić Android Marshmallow, ponieważ jedną z najważniejszych zmian jest możliwość zarządzania przyznanymi uprawnieniami. Niestety jednak nawet to nie rozwiąże tego problemu całkowicie, gdyż nadal większość takich informacji będzie udostępniania firmom poza wiedzą użytkownika.

Należy pamiętać, że Google oraz deweloperzy w dużym stopniu żyją z reklam, więc zależy im na ich jak najlepszej personalizacji, co samo w sobie nie jest złe. Ja zdecydowanie bardziej wolę oglądać banery ze smartfonami, a nie podpaskami czy tabletkami dla kobiet. Mimo tego, takie badania są przerażające, ponieważ pokazują, że giganci rynku wiedzą o użytkownikach niemal wszystko. Należy tylko poczekać, aż opaski mierzące puls i aktywność będą jeszcze popularniejsze to klienci już chyba nie będą mieli żadnych tajemnic.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.