Android podbił rynek smartfonów w III kwartale - czy ktoś go jeszcze zatrzyma?

Android podbił rynek smartfonów w III kwartale - czy ktoś go jeszcze zatrzyma?17.11.2012 14:30
Android najbardziej popularnym OS-em na rynku mobilnym
Kamil Bąkowski

Niedawno przedstawiliśmy ranking najbardziej popularnych producentów smartfonów. Teraz firma analityczna Gartner dołożyła jeden z brakujących elementów układanki, publikując szczegółowe porównanie sprzedaży urządzeń z podziałem na platformy mobilne. Popularność Androida rośnie w zastraszającym tempie.

Samsung pozostaje najpopularniejszym producentem telefonów komórkowych na świecie z udziałem 22,9%. Na drugim miejscu znalazła się firma Nokia z 19,2% udziałem. Warto odnotować, że jeszcze w III kwartale 2011 roku to Nokia była królem producentów telefonów komórkowych. W kolejnych latach Nokia może oddać pozycję drugą na rzecz Apple'a, ZTE, Huaweia czy LG, jeśli fiński producent nie odnotuje wzrostu sprzedaży smartfonów. Ratunkiem dla Nokii w III kwartale okazała się sprzedaż telefonów z serii Asha, stworzonych z myślą o rynkach rozwijających się.

Sprzedaż telefonów komórkowych w III kwartale 2012 roku, fot. Gartner
Sprzedaż telefonów komórkowych w III kwartale 2012 roku, fot. Gartner

Analitycy Gartnera sugerują, że pozytywnym znakami na rynku jest rosnąca sprzedaż smartfonów w Chinach, jak i telefonów komórkowych na rynkach rozwijających się. Pierwsza wiadomość w szczególności może okazać się ważna dla chińskich producentów smartfonów, w tym: Lenovo, ZTE oraz Huawei.

Rynek 169,2 mln sprzedanych smartfonów nadal kontrolują Apple oraz Samsung, dostarczając na rynek blisko 46,5 % urządzeń. Gartner nie opublikował wyników sprzedażowych smartfonów Huawei, Sony, ZTE zaznaczając, że w tym wypadku to HTC zajęło trzecie miejsce w rankingu producentów "inteligentnych" urządzeń mobilnych.

Android niezaprzeczalnym liderem na rynku smartfonów

Firma Google, twórca platformy Android, ma spore powody do zadowolenia. Z kwartału na kwartał platforma z logo zielonego robocik coraz wyraźniej dominuje na rynku, nie mając tak naprawdę żadnego konkurenta, który mógłby jej zagrozić. Smartfony z Androidem w III kwartale 2012 roku stanowiła, aż 72,4% sprzedanych urządzeń mobilnych. iOS znalazł się na miejscu drugim z zaledwie 13,9% udziałem na rynku. Coraz wyraźniej starcie Androida z iOS-em przypomina pojedynek Windowsa z systemem Mac. Dzisiaj widać, że Android idzie ścieżką platformy Windows, a w kolejnych kwartał przepaść pomiędzy udziałem dwóch platform na rynku zwiększa się.

Globalna liczba sprzedanych urządzeń mobilnych z podziałem na platformę mobilną w 2012 roku (liczby w tysiącach sztuk),fot. własne
Globalna liczba sprzedanych urządzeń mobilnych z podziałem na platformę mobilną w 2012 roku (liczby w tysiącach sztuk),fot. własne

Na miejscu trzecim platform mobilnych znalazła się firma RIM z 5,3% udziałem. Premiera pierwszych urządzeń z systemem BB10 może pozwolić kanadyjskiemu producentowi na wzrost sprzedaży smartfonów w kolejnym roku.

Największymi przegranymi na rynku platform mobilnych wydają się Microsoft i Nokia. W III kwartale 2012 roku konsumenci przestali interesować się telefonami z systemem Windows Phone 7, oczekując na kolejną odsłonę mobilnych okienek. IV kwartał 2012 roku odpowie nam ostatecznie na pytanie czy gigant z Redmond ma jeszcze jakiekolwiek szanse na zaistnienie na rynku urządzeń mobilnych. Jeśli Windows Phone 8 (oraz w dużej mierze Windows 8) nie wzniesie na wyżyny popularności okienek to tak naprawdę Microsoft będzie forsował na siłę ideę, która nie ma przed sobą żadnej przyszłości.

Wspomnienie o Nokii nie jest przypadkowe. Firma wybierając Windows Phone'a postawiła wszystko na jedną kartę, tak naprawdę tracąc wyraźnie rynek smartfonów. Dzisiaj dobiega końca cykl życia produktu, jakim jest platforma Symbian. Dokładnie ten sam system, który niegdyś świecił tryumfy. Na koniec porównanie sprzedaży smartfonów z podziałem na platformę mobilną w trzech kwartałach 2012 roku. Odpowiedzi nasuwają się same.

Procentowy udział platform mobilnych na rynku w 2012 roku, fot. własne
Procentowy udział platform mobilnych na rynku w 2012 roku, fot. własne

Nie sposób nie zauważyć, że popularność Androida nie maleje i rośnie kosztem pozostałych platform mobilnych na rynku. Czy według Was Android nie ma sobie już równych i tak naprawdę już dzisiaj wygrał starcie na rynku smartfonów?

Źródło: Gartner

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.