Apple kończy 40 lat. Najważniejsze wydarzenia w bujnej historii firmy

Apple kończy 40 lat. Najważniejsze wydarzenia w bujnej historii firmy01.04.2016 15:19
Tak zmieniły się iPhone'y
Źródło zdjęć: © youtube
Mateusz Żołyniak

Wielu nie darzy giganta z Cupertino zbytnią sympatią, ale nie ma chyba osoby, która nie docenia jego wkładu w rozwój komputerów osobistych i urządzeń mobilnych. Z okazji 40-lecia działalności firmy postanowiliśmy więc przypomnieć najważniejsze wydarzenia w historii Apple'a.

Apple jest obecnie najwyżej wycenianą firmą na świecie, a jej produkty to grzeszne owoce, o których skosztowaniu marzy ogromna liczba użytkowników. Z pewnością nawet Jobs i Wozniak nie spodziewali się, że rzucona przez nich ze szczytu góry śnieżka rozrośnie się w ogromną kulę, która zmiata niemal wszystko na swojej drodze. Tym bardziej, że obaj panowie najpierw pracowali w domu tego pierwszego, a dopiero po założeniu Apple Computer przenieśli się do jego garażu.

1 kwietnia 1976 r. - maszyna ruszyła

Mimo że Wozniak i Jobs współpracowali ze sobą odkąd ten drugi skończył 16 lat, wszystko formalnie zaczęło się na początku kwietnia 1976 roku. Wówczas 41-letni Ronald Wayne, 25-letni Steve Wozniak i zaledwie 21-letni Steve Jobs otworzyli firmę Apple, której celem było tworzenie komputerów osobistych.

Komputery Apple I i Apple II
Komputery Apple I i Apple II

Długo nie trzeba było czekać na ich pierwszy produkt. Po odejściu Wayne'a, któremu znudziła się zabawa w składanie komputerów, Apple pokazało na Homebrew Computer Club w Palo Alto model Apple I. Sprzęt ten w lipcu trafił do sprzedaży w liczbie 200 egzemplarzy.

Szatańska wycena!

Nie tylko przeklęty owoc jest nawiązaniem do biblijnego Szatana. Pierwszy komputera Apple'a sprzedawany był za 666,66 dolarów.

Już rok później Jobs i Wozniak pokazali światu znacznie ulepszoną wersję urządzenia o nazwie Apple II, która cieszyła się sporą popularnością przez blisko 10 lat. W 1978 roku firma rozpoczęła prace na projektem Lisa, czyli komputerem z interfejsem graficznym. Jobs musiał porzucić go, więc zajął się rozwojem Macintosha, projektu zakładającego przygotowanie taniego i łatwego w obsłudze komputera dla przeciętnego użytkownika.

Maj 1980 r. - biznesowe wizje Apple'a

Model Apple III był pierwszym komputerem firmy dla segmentu biznesowego. Lata 90. to początek świetnego okresu w dziejach firmy, a także czas wielu eksperymentów.

Komputer Apple Lisa
Komputer Apple Lisa

W 1983 roku (dokładnie 19 stycznia) pojawił się kosztujący 9995 dolarów komputer Lisa. Wyposażony został w procesor Motoroli 5 MHz, 1 MB pamięci RAM i dwie stacje dyskietek 5 i 1/4 cala (tzw. Apple FileWare), a do tego można było dokupić dysk (Apple ProFile) o rozmiarze 5 MB.

"1984"

Twórcą słynnej reklamy Apple'a był sam Ridley Scott, a pomysł na nią zaczerpnięto z powieści "Rok 1984" George'a Orwella. Jej koszt to zawrotne na tamte czasy 900 tys. dolarów.

Najważniejszym produktem lat 90. firmy Apple był komputer Macintosh, nad którym przez dobre 5 lat pracował zespół Jobsa. To jego reklamował słynny telewizyjny spot, który wyemitowano 22 stycznia 1984 r. podczas Super Bowl XVIII.

Model Macintosh 128K wyposażony został w procesor Motoroli o taktowaniu 8 MHz, 128 kB RAM-u, 64 kB pamięci ROM, stację dyskietek 3,5 cala i 9-calowy monitor o rozdzielczości 512 x 342 pikseli. Sprzęt ważył jedynie 7,5 kg.

1985 r. - odejście Jobsa początkiem gorszych czasów

Rok później w firmie doszło do rozłamu. Jobs chciał bowiem zdjęcia ze stanowiska szefa Apple'a Johna Sculleya, którego parę lat wcześniej sam zwerbował. Zarząd pozbawił wtedy założyciela firmy funkcji zarządzającej, a chwilę później Steve postanowił odejść i założyć nową firmę NeXT.

Komputery Macintosh (od lewej): Classic, LC II i IIsi
Komputery Macintosh (od lewej): Classic, LC II i IIsi

Apple po odejściu Jobsa stopniowo zwiększało marżę na komputerach Macintosh. Dość szybko odbiło się to jednak czkawką. Na rynku pojawiło się bowiem wiele tańszych i bardzo podobnych komputerów, na które udostępniano kluczowe aplikacje.

Ile powinny kosztować Macintoshe?

Steve Jobs uważał, że komputer osobisty dla zwykłego użytkownika powinien być sprzedawany za ok. 1000 dolarów.

W 1989 roku po raz pierwszy w historii Apple zanotowało spadek sprzedaży, a ceny ówczesnych akcji spadły o 20%. W odpowiedzi na to firma wprowadziła trzy tańsze komputery - Macintosh Classic, Macintosh LC oraz Macintosh IIsi.

1991 r. - PowerBook prekursorem laptopów i PDA Newton

Nowe, tańsze urządzenia cieszyły się dość dużą popularnością, a do tego Apple cały czas starało się wprowadzić sprzęt przenośny z prawdziwego wrażenia. Projekt Macintosh Portable z 1989 roku został zastąpiony komputerem PowerBook. Dał on początek nowej linii produktów, której design został zaadoptowany przez większość producentów PC.

Od lewej: PowerBook 145B (1993 r.), PowerBook G3 Series WallStreet II/PDQ (1998 r.) i PowerBook G4 (2005 r.)
Od lewej: PowerBook 145B (1993 r.), PowerBook G3 Series WallStreet II/PDQ (1998 r.) i PowerBook G4 (2005 r.)

John Sculley w 1993 roku wprowadził do sprzedaży jeden z pierwszych komputerów typu PDA - Apple Newton. Jego system przygotowany został z myślą o obsłudze rysikiem. Do 1998 roku do sprzedaży trafiło 7 różnych urządzeń Apple'a tego typu, ale przez wysoką cenę (ok. 1000 dol.) nie odniosły wielkiego sukcesu.

Apple Newton
Apple Newton

Apple w tym czasie eksperymentowało też z nowymi systemami, a także odcinało się od starszych, nierentownych linii urządzeń. Firma cały czas borykała się jednak z konkurencją, która wprowadzała tańsze rozwiązania. Dużą rolę w systematycznym osłabianiu jej pozycji odegrał Microsoft, którego systemy Windows zdobywały rynek kosztem rozwiązań Apple'a.

1997 r. - powrót w wielkim stylu

Coraz gorsza sytuacja firmy sprawiła, że zdecydowano się na wykupienie NeXT-a i jego systemu operacyjnego NeXTSTEP. Tym samym w szeregi Apple'a powrócił Steve Jobs. To pod jego wodzą firma wróciła do rentowności.

Liczne przejęcia twórców oprogramowania

Po powrocie Jobsa Apple zaczęło inwestować sporo pieniędzy w zakup firm tworzących komputerowe oprogramowanie. To dzięki nim gigant mógł wprowadzić takie rozwiązania, jak: iMovie, GarageBand, iPhoto czy iLife.

Proces zaczął się od wydania pakietu Microsoft Office na urządzenia Macintosh w 1997 roku, oraz większej koncentracji na dodatkowym oprogramowaniu. W 1998 roku Jobs zaprezentował pierwszego iMaka, a trzy lata później pojawiła się pierwsza wersja Mac OS X, którą stworzono na bazie OPENSTEP (stworzony przez NeXT) i Uniksa (BSD). Również w 2001 roku otwarte zostały pierwsze oficjalne sklepy Apple'a.

2003 r. i 2006 r. - kolejne przełomowe rozwiązania

Jobs pierwszego iPoda zaprezentował pod koniec 2001 roku. Użytkownicy na punkcie odtwarzacza szybko zwariowali, ale prawdziwy przełom nastąpił w 2003 roku. Wtedy też wprowadzono oficjalnie usługą Apple iTunes. Serwis ten umożliwia pobierania muzyki z sieci, a cena pojedynczego utworu wynosiła 99 centów. iTunes do 2008 roku zanotowało aż 5 miliardów pobrań!

Od lewej: iMac G3, iPod (druga generacja), MacBook Pro
Od lewej: iMac G3, iPod (druga generacja), MacBook Pro

Kolejne ważne wydarzenie nastąpiło w 2006 roku. Wprowadzono wtedy MacBooka Pro, który był pierwszym komputerem Apple'a na procesorze Intela. Nowa architektura szybko została zaadoptowana również do innych serii urządzeń, w tym iMaków. Dzięki tym rozwiązaniom Apple zyskiwało udziały w segmencie komputerów, a ceny akcji drastycznie skoczyły do góry.

9 stycznia 2007 r. - mobilna rewolucja

Steve Jobs prawdziwą bombę przedstawił na początku 2007 roku. Był nią pierwszy iPhone, czyli smartfon stworzony tylko i wyłącznie z myślą o obsłudze dotykiem (bez rysików czy klawiatury). Sprzęt miał sporo ograniczeń, a większość ekspertów nie wróżyła mu wielkiego sukcesu.

Użytkownikom spodobał się jednak bardzo. Szczególnie, że już rok później pojawił się sklep App Store, który umożliwiał pobieranie i instalację aplikacji firm trzecich na iPhone'ach (i odtwarzaczach z linii iPod Touch). O tym, jak wielkim okazał się sukcesem najlepiej świadczy to, że firma z Cupertino już pod koniec 2008 roku został trzeci co do wielkości producentem smartfonów na świecie.

iPhone 2G i pierwszy iPad
iPhone 2G i pierwszy iPad

27 stycznia 2010 roku - iPad i tabletowa rewolucja

Jobs nie poprzestał tylko na smartfonach. Apple pod jego wodzą wprowadziło do sprzedaży iPada, który zapoczątkował nową kategorię produktów mobilnych. Dość dodać, że tylko pierwszego dnia firma sprzedała ponad 300 tys. egzemplarzy nowego urządzenia.

Firma stale doskonaliła inne kategorie produktów, w tym komputerów Mac i MacBook, systemów Mac OS X czy rozwiązań AppleTV, ale główną jej siłą okazały się urządzenia mobilne. Kolejne generacje iPhone'ów i iPadów rozchodziły się, jak świeże bułeczki, dzięki czemu pod koniec 2010 roku ceny akcji firmy sięgały 300 dolarów.

5 października 2011 roku - odejście wizjonera

Przedstawiciele firmy z Cupertino 5 października 2011 roku poinformowali o śmierci Steve'a Jobsa. Schedę po nim przejął Tim Cook. Początkowo szedł on drogą, którą wyznaczył założyciel firmy, ale z czasem zaczął dość prężnie odpowiadać na zmiany zachodzące na rynku.

Kolejne generacje iPhone'ów
Kolejne generacje iPhone'ów

Doskonale obrazowało to powiększanie przekątnej kolejnych generacji iPhone'ów czy niedawne wprowadzenie do sprzedaży tabletu, który obsługuje dedykowany rysik. Cook dba również o wprowadzanie nowych kategorii produktów - za jego zgodą opracowano inteligentny zegarek Apple Watch oraz biznesowy tablet, który ma konkurować z laptopami.

Zmiany, jakie zaszły w polityce Apple'a po 2011 roku, może i kłócą się niekiedy z ideologią Jobsa, ale z pewnością przynoszą firmie korzyści. Jak wspomniałem na wstępie - gigant z Cupertino jest obecnie najwyżej wycenioną firmą technologiczną na świcie.

Firmą, która przez 40 lat decydowała o kształcie wielu segmentów rynku i która z pewnością o kształcie wielu innych będzie decydować przynajmniej przez 10 najbliższych.

*Źródła: apple, wikipedia, apple-history

Źródła grafik: wikipedia, apple*

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.