Apple ma przechlapane. Kara za wprowadzanie w błąd w sprawie wodoszczelności iPhone'ów

Apple ma przechlapane. Kara za wprowadzanie w błąd w sprawie wodoszczelności iPhone'ów30.11.2020 17:21
iPhone 11 Pro promowany jest jako wodoszczelny

Apple'owi oberwało się za niejasny przekaz marketingowy oraz nieobejmowanie gwarancją zalanych iPhone'ów.

Wszystkie nowe iPhone'y - począwszy od modeli 8 oraz X z 2017 roku - są oficjalnie odporne na działanie wody, co jest poręczone certyfikatem IP. Włoski odpowiednik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się jednak kampanii marketingowej Apple'a i doszukał się praktyk, które uznano za nieuczciwe.

Włosi nałożyli na Apple'a karę w wysokości 10 mln euro

Podstępowanie w tej sprawie rozpoczęło się pod koniec 2019 roku i dotyczy kampanii marketingowej modeli 8, 8 Plus, X, XS, XS Max, XR, 11, 11 Pro oraz 11 Pro Max. Wobec Apple'a padają trzy zarzuty.

Po pierwsze - Apple ma w reklamach oraz innych materiałach promocyjnych chwalić się odpornością na działanie cieczy, ale nie mówić całej prawdy. Włoski organ regulacyjny zwraca uwagę na komunikaty informujące o możliwości zanurzenia telefonu w wodzie na określonej głębokości przez określony czas, ale bez sprecyzowania, że mowa o laboratoryjnych warunkach, które nijak mają się do codziennego użytkowania.

Spot "Perché è dura là fuori" dell'iPhone 11 Pro per l’Italia (30")

Po drugie - w umowie gwarancyjnej Apple zaznacza, że usterki powstałe w wyniku zalania cieczą nie są respektowane, co zdaniem urzędu gryzie się z agresywną kampanią reklamową promocującą wodoszczelność jako istotną cechę produktu.

Po trzecie - ponad roczne postępowanie wykazało, że wspomniany zapis nie jest jedynie prawnym zabezpieczeniem, lecz Apple w istocie odmawia naprawy gwarancyjnej klientom, którzy zalali swoje iPhone'y.

W 45-stronicowej dokumentacji urzędu przewijają się liczne zrzuty ekranu z reklam telewizyjnych oraz strony internetowej Apple'a, które mają wskazywać na niejasny przekaz marketingowy związany z wodoszczelnością iPhone'ów.

Urzędnicy nałożyli na Apple'a grzywnę w wysokości 10 mln euro oraz domagają się, by ten umieścił stosowny komunikat na włoskiej witrynie Apple.com.

Co z innymi producentami?

Może Was zaciekawić, dlaczego urzędnicy wzięli na celownik Apple'a, podczas gdy - może się wydawać - podobne praktyki stosują także inni producenci. No właśnie, podobne, ale niekoniecznie takie same.

Poniżej klatka z reklamy Galaxy S7, czyli jednego z pierwszych wodoszczelnych flagowców Samsunga.

Na dole widać niewielki, ale jednak klarowny napis, który informuje, że "urządzenie jest wodoszczelnie zgodnie ze standardem IP68, który obejmuje zanurzenie w słodkiej wodzie na głębokości do 1,5 metra przez maksymalnie 30 minut".

Tymczasem w reklamie iPhone'a 11 widzimy słodki napój wylewający się na telefon oraz wielki napis informujący o "odporności na wodę do 2 metrów przez 30 minut".

Można domniemywać, że uwagę urzędników zwrócił brak odniesienia do jakichkolwiek norm certyfikacji czy zaznaczenia, że chodzi o słodką wodę. Poza tym Apple faktycznie wyjątkowo mocno promuje wodoszczelność iPhone'ów w swoich reklamach, podczas gdy inni producenci od dłuższego czasu często całkowicie ten aspekt pomijają.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.