Apple Pay w Polsce jeszcze w tym miesiącu?

Apple Pay w Polsce jeszcze w tym miesiącu?19.10.2017 10:31

Temat Apple Pay w Polsce powraca do mediów co kilka miesięcy. Z ostatnich plotek wynika, że uruchomienie tej usługi w naszym kraju może nastąpić jeszcze w tym miesiącu.

Szwedzki serwis MacPro - powołując się na swoje źródła - informuje, że już 24 października Apple Pay wystartuje w Szwecji, Finlandii oraz Danii. W pierwszym z krajów za start nowej usługi odpowiadać ma bank Nordea.

No dobrze, ale co nas obchodzi Skandynawia - zapytacie. Otóż informację tę zacytował serwis 9to5Mac, który zaczął następnie uzupełniać wpis o informacje zdobyte przez siebie. W trzeciej aktualizacji artykuły pojawił się taki komunikat:

PKO BP w Polsce również testuje obecnie Apple Pay, jak się dowiedzieliśmy. Wygląda na to, że w przygotowaniu jest spora ekspansja.

Apple Pay w Polsce 24 października?

Trzeba zaznaczyć, że data 24 października pojawiła się w kontekście Szwecji, Finlandii oraz Danii. W Polsce mówi się tylko tyle, że trwają testy.

Niemniej Apple lubi uruchamiać usługę Apple Pay w wielu krajach jednocześnie, więc niewykluczone, że nadchodząca ekspansja obejmie także nasz kraj. Oczywiście nie jest powiedziane, że Apple nie rozmawia również z innymi bankami niż PKO BP.

Z kolei MacRumors otrzymał od anonimowego informatora, że w Apple faktycznie pojawi się w Polsce, ale z bliżej nieokreślonym terminie przed końcem 2017 roku. Serwis opublikował nawet zdjęcie, na którym widać iPhone'a z podpięta kartą PKO BP.

Karta PKO BP w Apple Pay, Źródło zdjęć: © macrumors.com
Karta PKO BP w Apple Pay
Źródło zdjęć: © macrumors.com

Dwa fakty, które uwiarygadniają tę plotkę

Interesujące jest to, że polski oddział wspomnianego wcześniej banku Nordea został w 2014 roku połączony z PKO BP. Jeśli gdzieś faktycznie doszło do wycieku, nie było niczego dziwnego w tym, że dotyczy on akurat Szwecji, Finlandii, Danii i Polski.

Na Apple.com pojawił się spolszczony poradnik dotyczący używania Apple Pay
Na Apple.com pojawił się spolszczony poradnik dotyczący używania Apple Pay

Co jeszcze ciekawsze, 10 października Apple umieścił na swojej stronie rozbudowany, spolszczony poradnik dotyczący korzystania z usługi Apple Pay.

Polska jest gotowa na przyjęcie Apple Pay

Na tle innych krajów mamy wyjątkowo rozwiniętą infrastrukturę płatności zbliżeniowych. Głównie z tego powodu Polska była drugim krajem w Europie i szóstym na świecie, w którym wystartowała konkurencyjna usługa Android Pay.

Jeśli chodzi o Apple Pay, jedyną przeszkodą na drodze do uruchomienia tej platformy w Polsce jest znikoma popularność iPhone'ów. Przez to ani dla Apple'a, ani dla banków, nie byłoby to żyła złota.

Czy mimo to Apple Pay faktycznie pojawi się w Polsce jeszcze w październiku? Czas pokaże.

Aktualizacja

PKO BP odpowiedziało na moje zapytanie, czy faktycznie współpracuje z Apple'em nad wdrożeniem Apple Pay, ale z odpowiedzi niestety niewiele wynika...

Aleksandra Gieros-Brzezińska:

PKO Bank Polski jako lider technologiczny wspiera wszelkie rozwiązania ułatwiające klientom korzystanie z nowoczesnej bankowości. Przykładem jest powstanie z inicjatywy PKO Banku Polskiego spółki Polski Standard Płatności, która na bazie aplikacji IKO stworzyła i upowszechniła ogólnopolski standard płatności mobilnych BLIK. Systematycznie rozwijamy także naszą bankowość elektroniczną. Jesteśmy liderem we wdrażaniu rozwiązań e-administracji m.in. wniosków o dofinansowanie z programu 500+ przez systemy bankowości elektronicznej, jako pierwsi umożliwiliśmy też zakładanie za ich pośrednictwem Profilu Zaufanego oraz logowanie do PUE ZUS.

Wiele instytucji i platform międzynarodowych, jak np. Apple, szuka możliwości oferowania swoich usług klientom w Polsce. To zrozumiałe na tak dynamicznie rozwijającym się rynku jak nasz. Podobnie, jak w przypadku BLIK-a tego typu rozwiązania najlepiej wprowadzać nie w pojedynkę, ale przez Polski Standard Płatności. Takie rozwiązanie byłoby najwygodniejsze i najkorzystniejsze dla klientów.

Poprosiłem o doprecyzowanie. Gdy dostanę jakieś konkrety, wpis ponownie zostanie zaktualizowany.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.