Apple Watch najpewniej nigdy nie będzie najlepszym zegarkiem na rynku. Bo nie musi

Apple Watch najpewniej nigdy nie będzie najlepszym zegarkiem na rynku. Bo nie musi23.04.2015 14:45
Apple Watch
Źródło zdjęć: © Apple

Już jutro Apple Watch wyląduje na rękach pierwszych nabywców. Tymczasem cały technologiczny świat zastanawia się, co takiego ma w sobie ten gadżet, że cieszy się aż takim zainteresowaniem.

Wrześniową prezentację Watcha Tim Cook zaczął od stwierdzenia, że celem Apple'a było stworzenie najlepszego zegarka na świecie (zegarka, nie tylko smartwatcha). Czy się udało? Cóż, pierwsze recenzje wytykają wiele wad. 9to5Mac narzeka na gubienie klatek animacji, The Verge na wolne działanie, a CNET na słabą baterię. Przemek Pająk pyta natomiast "jaki problem rozwiązuje Apple Watch?". Myślę, że dokładnie ten sam problem, który rozwiązują słuchawki Beats by Dre.

Apple Watch to po prostu modny gadżet

Tylko tyle i aż tyle. Czy wspomniane Beatsy - skądinąd przejęte nie tak dawno przez Apple'a - oferują funkcje nieobecne u konkurencji? Nie. Są atrakcyjne cenowo? Bynajmniej. Czy grają lepiej od innych słuchawek z tej samej półki cenowej? Wręcz przeciwnie. A mimo wszystko w 2012 roku zgarnęły 64% amerykańskiego rynku słuchawek premium. Dlaczego? Bo są rozpoznawalne, modne i fajnie jest się pokazać z nimi na ulicy.

Redfoo w słuchawkach Beats by Dre, Źródło zdjęć: © Beats by Dre
Redfoo w słuchawkach Beats by Dre
Źródło zdjęć: © Beats by Dre

Wbrew pozorom to również i dla Apple'a zawsze było priorytetem. To dlatego, gdy siedzisz w pociągu z MacBookiem na kolanach, świecące jabłko cieszy oczy pasażerów, a nie Twoje. To dlatego do iPodów Apple dorzucał charakterystyczne i rzucające się w oczy białe słuchawki. To dlatego iPhone ma logo z tyłu, a nie na froncie. Najważniejsze, by inni wiedzieli, że używasz iUrządzenia. W przypadku Watcha to podejście widać bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej.

Weźmy na ten przykład interfejs.

Interfejs Apple Watcha, Źródło zdjęć: © Apple
Interfejs Apple Watcha
Źródło zdjęć: © Apple

Myślicie, że osobom odpowiedzialnym za ten ikonowy rozgardiasz ktoś rzucił hasło: "zaprojektujcie wygodny i intuicyjny interfejs"? Ok, nie miałem Apple Watcha na ręku, ale różnych inteligentnych zegarków używam regularnie od kilkunastu miesięcy i wiem, że czegoś takiego na mikroskopijnym ekraniku nie będzie się dało wygodnie obsłużyć.

To jednak nikogo nie obchodzi. Nikogo nie obchodzi również to, jak z obsługą Watcha radzić sobie będą mańkuci (umieszczenie koronki w zasadzie wymusza założenie go na lewą rękę, bo odwrócony do góry nogami zegarek na prawej ręce wygląda śmiesznie). Najważniejsze, że wszystko jest na tyle charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju, że wystarczy jeden rzut oka na okładkę magazynu modowego...

Okładka magazynu Vogue, Źródło zdjęć: © thenextweb.com
Okładka magazynu Vogue
Źródło zdjęć: © thenextweb.com

... by wiedzieć, jaki zegarek ma na ręku modelka. Nie mam najmniejszych wątpliwości co do tego, że Apple Watch będzie najbardziej rozpoznawalnym elementem biżuterii na świecie. Rozpoznawalnym i - co za tym idzie - modnym. Myślę, że już dziś nie ma na świecie zegarka, który byłby bardziej charakterystyczny.

Dlatego też nie dziwią mnie narzekania na funkcjonalne aspekty Watcha. Ważniejsze od wydajnej baterii była bowiem smukła konstrukcja, a od wygodnego interfejsu to, by rzucał się on w oczy na kilometr. Owszem, Apple Watch będzie pozwalał na wiele, ale wyraźnie jego możliwości odgrywają drugoplanową rolę. Na funkcjonalności niech skupia się Google, na specyfikacji Samsung, a na baterii Asus. Apple Watch ma być przede wszystkim modny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.