Apple Watch nie jest jeszcze gotowy i... nie będzie gotowy nawet po wejściu do sprzedaży

Apple Watch nie jest jeszcze gotowy i... nie będzie gotowy nawet po wejściu do sprzedaży19.11.2014 14:11
Apple Watch
Źródło zdjęć: © Apple

Kilka tygodni po premierze Apple Watcha gigant z Cupertino udostępnił WatchKit, czyli zestaw narzędzie deweloperskich, które posłużą programistom do przygotowania aplikacji pod nowe urządzenie. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nieco więcej na temat jego działania i ostatnie wieści niestety nie napawają optymizmem.

Na razie deweloperzy będą mogli m.in. tworzyć interaktywne powiadomienia, tzw. Glances. Pierwsze pozwolą oczywiście odpowiedzieć na wiadomość, retweetować wpis na Twitterze czy też potwierdzić przeczytanie przypomnienia z kalendarza. Drugie natomiast to swoiste widgety mogące wyświetlać wybrane treści takie jak prognoza pogody, wpisy z kalendarza itp. Apple nazywa je "przedłużeniem istniejących aplikacji z systemu iOS".

Apple Watch - Glances, Źródło zdjęć: © Apple
Apple Watch - Glances
Źródło zdjęć: © Apple

Problem w tym, że żaden z tych programów nie będzie działał bez ciągłego połączenia z iPhone'em. Oczywiście już od początku było wiadomo, że Watch będzie wymagał sparowania ze smartfonem Apple'a, ale brak natywnych aplikacji to spory problem. Deweloperzy na chwile obecną nie mogą nawet zrobić prostego kalkulatora, słownika czy innego notatnika, który będzie działał w momencie, w którym użytkownik odejdzie od iPhone'a na kilka metrów, włączy tryb samolotowy lub bateria się w nim rozładuje. A bateria rozładowywać się będzie szybciej, bo wszystkie procesy wykonywane będą na iPhonie, a następnie przesyłane na ekran zegarka.

Apple Watch
Apple Watch

Oczywiście Apple nie stara się nawet przekonywać konsumentów, że tak ma być, bo tak jest lepiej. Natywne aplikacje będą, ale dopiero w "późniejszym okresie 2015 roku. Dlaczego tak późno? Tego nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że sam Apple Watch ma trafić do sklepów na początku 2015 roku, więc przynajmniej przez kilka miesięcy będzie produktem dość poważnie wybrakowanym, bo pozbawionym tego, co najcenniejsze - wykorzystujących jego potencjał aplikacji.

W chwili obecnej na rynku nie brakuje inteligentnych zegarków, które pozbawione są możliwości uruchamiania natywnych aplikacji i zaraz ktoś mi zarzuci, że ich się nikt nie czepia. Cóż, jednym z takich zegarków jest Sony SmartWatch 2, którego możliwości faktycznie są dość mocno ograniczone i jest to jedna z przyczyn, dla których to urządzenie kosztuje dziś mniej niż 400 zł. Jeśli konsument wyda więcej niż 800 zł na któregoś Geara lub zegarek z Androidem Wear, to ma prawo oczekiwać więcej i też więcej dostaje. Tutaj chciałbym przypomnieć, że najtańszy wariant Watcha ma kosztować 349 dolarów, a cena złotego - według przecieków - oscylować może nawet w granicach 5000 dolarów. Za te kwoty osobiście liczyłbym na produkt, który w dniu rynkowego debiutu będzie gotowy.

O zdanie na ten temat poprosiłem też Mateusza Żołyniaka.

Mateusz Żołyniak:

Brak natywnych aplikacji dla debiutującego już wkrótce Apple Watch, to kolejny dowód na to, że gigant z Cupertino pod presją oczekiwań użytkowników zaprezentował produkt niekompletny. Na starcie sprzęt ten będzie bazował na półśrodkach jak pierwsze wersje androidowych inteligentnych zegarków. Od Apple powinno wymagać się więcej, zważając choćby na cenę urządzenia i fakt, że firma wprowadza je w zasadzie po wszystkich konkurentach. Na pierwszych użytkowników Apple Watch ciężko będzie patrzeć inaczej niż przez pryzmat beta testerów.

Zanim obrońcy Apple'a zaczną przekonywać, że natywne aplikacje są niepotrzebne, chciałbym przypomnieć, że nawet Apple tak nie uważa. Firma mówi jasno: "kup Watcha, a my w tym czasie powoli będziemy go kończyć".

Źródło: Apple

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.