Rusza BLIK. Czy polski system płatności mobilnych sprawi, że wymienimy portfel na smartfona?

Rusza BLIK. Czy polski system płatności mobilnych sprawi, że wymienimy portfel na smartfona?09.02.2015 19:08
Źródło zdjęć: © bank24.blox.pl
Łukasz Skałba

W Polsce od dawna brakuje nowoczesnego i jednolitego systemu płatności mobilnych. Są co prawda aplikacje takie jak Skycash, ale są to rozwiązania pośrednie. Na szczęście już dzisiaj startuje BLIK!

Zbigniew Jagiełło:

Oddajemy dziś w ręce Polaków ogólnokrajowy standard płatności mobilnych BLIK. Biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia oraz różnorodność oferowanych w ramach systemu funkcji, jest to rozwiązanie unikatowe na skalę światową. Polacy otrzymują wyjątkową szansę na powszechne korzystanie z innowacyjnego systemu płatności bezgotówkowych przy użyciu telefonu, zaś współtworzące standard banki dają przykład współpracy i porozumienia z korzyścią dla wszystkich klientów banków w Polsce.

Brzmi całkiem nieźle, ale o co w tym wszystkim chodzi? BLIK to powszechny system płatności mobilnych, projekt Spółki PSP (Polski Standard Płatności), której udziałowcami jest sześć polskich banków :Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, oferujący usługi również pod marką Orange Finanse, PKO Bank Polski i Inteligo. W niedalekiej przyszłości do tego grona dołączą m. in.: Getin, Eurobank, NeoBank, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole i Idea Bank.

Już w tym momencie system obejmuje swym zasięgiem ok. 60% wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych, więc jest duża szansa, że rzeczywiście stanie się on powszechnie obowiązującym standardem.

Podstawowe opcje jakie ma oferować BLIK to płatności w sklepach, punktach usługowych i w Internecie oraz wypłaty gotówki z bankomatów za pośrednictwem smartfona. W następnej kolejności planowane jest wprowadzenie usług dających możliwość przelewów pomiędzy dwoma użytkownikami telefonów (P2P). Czy to oznacza, że niedługo tradycyjny portfel zastąpimy smartfonem z odpowiednią aplikacją?

Adam Malicki:

Już na wstępie będzie to ponad milion użytkowników mających do dyspozycji kilkadziesiąt tysięcy punktów akceptacji.Jest to pierwsza licencja NBP dla systemu detalicznych płatności mobilnych. Bazując na powszechnych systemach rozliczeń Elixir i Express Elixir, BLIK będzie łatwo adaptowalnym rozwiązaniem dla każdego banku.

PSP zawarł umowy z integratorami internetowymi DotPay oraz PayPro, dzięki czemu możliwe będzie płacenie BLIKiem w ponad 5000 sklepach internetowych. Liczba punktów usługowych obsługujących BLIK ma się dynamicznie rozwijać:

Grzegorz Długosz:

W pierwszej kolejności Klienci banków będą mogli korzystać z sieci sklepów obsługiwanych przez eService. Będzie ona sukcesywnie dostosowywana do płatności BLIK. Każdego dnia rośnie o kilkaset kolejnych miejsc umożliwiających płacenie smartfonem. Podpisana z First Data Polska umowa pozwoli nam na osiągnięcie poziomu 150 tys. terminali obsługujących system BLIK w ciągu kilku miesięcy.

Wydaje się, że system BLIK ma już wszystko co trzeba - dużo punktów akceptacji tego rodzaju płatności oraz umowy z większością wiodących polskich banków. Plan działania jest ambitny. Czy płatność plastikiem zamienimy na płatność smartfonem? Czas pokaże.

Źródło: Informacja prasowa

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.