Co się dzieje na Twoim iPhonie, jednak nie zostaje na Twoim iPhonie

Co się dzieje na Twoim iPhonie, jednak nie zostaje na Twoim iPhonie08.02.2019 17:35

"Co się dzieje na twoim iPhonie, zostaje na twoim iPhonie". Hasło nawiązujące do słynnego cytatu z filmu "Kac Vegas" pojawiło się na billboardzie w amerykańskiej stolicy hazardu w trakcie trwania targów CES 2019. Wystarczył miesiąc, by wyszło na jaw, że to totalna bzdura.

Apple robi wszystko, by z troski o prywatność użytkowników uczynić swoją lokomotywę marketingową. Firma stara się zbudować kreację przeciwną do wizerunku Google'a jako tej firmy, która utrzymuje się z gromadzonych prywatnych danych.

Dlatego gdy najwięksi giganci technologiczni prezentowali w Las Vegas swoje najnowsze produkty, Apple ograniczył swoje działania do wypromowania strony apple.com/privacy, na której czytamy, że "produkty Apple'a są zaprojektowane do ochrony twojej prywatności". Ruch ten wygląda jednak komicznie w kontekście ostatniej wpadki.

Niektóre aplikacje z App Store'a rejestrują to, co się dzieje na ekranie

Ciekawego odkrycia dokonał serwis TechCrunch. Okazało się, że wiele popularnych (choć niekoniecznie w naszej części świata) aplikacji na iOS rejestruje to, co się dzieje na wyświetlaczu użytkownika. Bez jego wiedzy i zgody. Dane te następnie przesyłane są na serwery firmy analitycznej, zapewne w celu udoskonalenia interfejsu programów.

Co dokładnie śledzą wspomniane apki? Cóż, w zasadzie wszystko. Każde kliknięcie w ramach interfejsu programu. Każde muśnięcie. Każdy gest. Każdy wprowadzony znak. W przypadku aplikacji linii lotniczej Air Canada sprawa jest o tyle poważna, że na zewnętrznych serwerach mogły lądować zrzuty ekranu zawierające dane kart płatniczych oraz paszportowe.

Na reakcję Apple nie trzeba było długo czekać

Przedstawiciel Apple'a skontaktował się z TechCrunchem. Oto stanowisko firmy w tej sprawie:

Ochrona prywatności użytkowników jest najważniejsza w ekosystemie Apple'a. Nasze wytyczne App Store'a wymagają, aby aplikacje żądały wyraźnej zgody użytkownika oraz dawały jasne wizualne wskazanie podczas nagrywania, zapisywania i innego utrwalania aktywności użytkownika.

Gigant zapewnił, że skontaktował się już z wydawcami, których aplikacje naruszają wytyczne, by upewnić się, że się do nich zastosują.

Mit troszczącego się o prywatność Apple'a umiera

Wytyczne wytycznymi, ale jakim cudem istnieje w ogóle techniczna możliwość stworzenia apki, która bez żadnych uprawnień i zgody użytkownika przechwytuje wprowadzany numer karty kredytowej? W głowie mi się nie mieści, że stworzone przez Apple'a narzędzia programistyczne na coś takiego pozwalają.

Skoro aplikacja fotograficzna musi przy pierwszym uruchomieniu poprosić użytkownika o nadanie dostępu do aparatu, jak to się dzieje, że dowolny program może ot tak, po cichu, zapisywać to, co się dzieje na ekranie?

To kolejna w tym roku głośna wpadka Apple'a związana z prywatnością

Przed kilkoma dniami 14-latek z USA odkrył poważną lukę w aplikacji do wideorozmów FaceTime. Wykonując określoną sekwencję działań dało się podsłuchiwać i podglądać rozmówców jeszcze zanim zdążyli odebrać połączenie.

Gdy problem ujrzał światło dzienne, Apple wyłączył usługę, a po kilku dniach wypuścił łatkę bezpieczeństwa. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy dopiero początek lutego, a Apple zaliczył już dwie poważne wpadki związane z prywatnością. Trochę słaby bilans jak na firmę, dla której "prywatność użytkowników jest najważniejsza", nieprawdaż?

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.