Co zrobili Polacy, gdy Facebook padł? Operator podał ciekawe dane

Co zrobili Polacy, gdy Facebook padł? Operator podał ciekawe dane05.10.2021 15:52

4 października Facebook borykał się z gigantyczną awarią serwerów. Przed ponad 6 godzin użytkownicy na całym świecie odcięci byli nie tylko od tegoż serwisu społecznościowego, ale i Messengera, WhatsAppa czy Instagrama.

Mówimy o najpopularniejszych platformach komunikacyjnych na świecie, więc taka awaria musiała mieć wpływ na ruch sieciowy i przekierowanie zainteresowania na alternatywne usługi. Jak duży?

Gdy Facebook padł, podejrzenia padły na dostawców internetu, a SMS-y wróciły do łask

Play przeanalizował, jak podczas awarii zmienił się sposób wykorzystania usług mobilnych względem poprzedniego tygodnia. Wnioski są naprawdę interesujące.

Po pierwsze - popularność SMS-ów i MMS-ów wzrosła o 100 proc. To raczej nikogo nie dziwi; gdy padają internetowe komunikatory, klasyczne formy komunikacji zawsze są alternatywą pierwszego wyboru.

Po drugie - liczba wykonanych połączeń głosowych wzrosła o 22 proc. To pokazuje, że gdy nie możemy komuś wysłać wiadomości tekstowej jednym kanałem, wolimy skorzystać z innej metody niż po prostu zadzwonić.

Po trzecie - użycie danych spadło o 15 proc. Chwilowe zniknięcie popularnych usług miało spory wpływ na ruch sieciowy. Patrząc na wykres odzwierciedlający użycie danych 4 października, dokładnie widać moment, w którym rozpoczęła się awaria.

Niebieska linia  - użycie danych w dniu awarii. Zielona linia  - średnie użycie danych w poprzednim tygodniu, Źródło zdjęć: © Play
Niebieska linia  - użycie danych w dniu awarii. Zielona linia  - średnie użycie danych w poprzednim tygodniu
Źródło zdjęć: © Play

Po czwarte - zgłoszenia do obsługi klienta wzrosły o 800 proc. Play zdradził, że w szczytowym momencie liczba zgłoszeń była 8-krotnie wyższa niż zazwyczaj, a średni czas trwania połączenia wydłużył się z 11 do 70 sekund. Powód? Wielu klientów błędnie uznało, że winę za awarię Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsAppa ponosi operator, a nie dostawca tychże usług.

Operatorzy muszą być gotowi na tego typu sytuacje

Play zdradził, że od razu po dostrzeżeniu awarii uruchomiona została specjalna konfiguracja sieci. Ta sama, która aktywowana jest podczas Świąt czy Sylwestra. Wszystko oczywiście po to, by zapobiec przeciążeniom sieci.

O ile jednak na przygotowanie się do Sylwestra operatorzy mają cały rok, o tyle awaria Facebooka z 4 października była nieoczekiwana i w zasadzie bezprecedensowa. Warto więc docenić, że polskie telekomy są gotowe na takie niespodzianki i stanęły na wysokości zadania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.