Słuchawki customowe - trudno o lepszy sprzęt do słuchania muzyki

Słuchawki customowe - trudno o lepszy sprzęt do słuchania muzyki18.09.2015 14:10
Jan Blinstrub

"Przez chwilę może być nieprzyjemnie. Uwaga". Czuję jak gęsta maź wypełnia mi ucho. Chwilę później drugie. "Proszę nie zamykać ust". Ostatnie zdanie słyszę jakby spod wody.

Test Custom Art Ei.3. Takich słuchawek nie kupisz w sklepie

Trwało to kilka minut. Gęsta zielona pasta pod wpływem temperatury ciała zastygła zmieniając się w wyciski uszu. Wizyta u audiologa zakończona. Formy za kilka tygodni zmienią się w słuchawki. Jestem dość podekscytowany. W moje ręce trafi sprzęt, który od bardzo dawna chciałem mieć.

Słuchawki customowe

To dość nowy wynalazek. W prostej linii pochodzi od aparatów słuchowych. Powstał przede wszystkim z myślą o muzykach i ludziach na co dzień pracujących z dźwiękiem, ale szybko został doceniony przez amatorów dobrego brzmienia. Przede wszystkim za komfort i świetną izolację od dźwięków z zewnątrz.

[1/11]
[2/11]
[3/11]
[4/11]
[5/11]
[6/11]
[7/11]
[8/11]
[9/11]
[10/11]
[11/11]

Tak powstają słuchawki customowe

Obudowy słuchawek customowych są kształtowane i obrabiane ręcznie, a ich wygląd w dużym stopniu można modyfikować. Klient może zdecydować o kolorach, materiale, którym będą wykończone z zewnątrz i może wybrać grafikę, jaka ma zostać na nich umieszczona. Customy kupuje się jednak nie ze względu na wygląd (jakby ich nie modyfikować i tak będą wyglądać jak aparat słuchowy), a brzmienie.

[1/5]
[2/5]
[3/5]
[4/5]
[5/5]

Tak mogą wyglądać słuchawki customowe

Na świecie jest ok. 70 firm tworzących customy. Aż pięć jest z Polski, wśród nich – Lime Ears, Spiral Ear i Custom Art. Moje słuchawki powstawały w tej ostatniej.

Od kuchni

Po kilku tygodniach od zrobienia wycisku słuchawki były gotowe. Odbierając je poznałem Piotrka Granickiego, właściciela firmy. Opowiedział mi o tym, jak zaczęła się jego przygoda z customami i jak wygląda rynek.

Granicki nie ma wykształecenia technicznego. Jest pasjonatem. Zaczynał od testowania mobilnego sprzętu audio na forum MP3 Store. Później zajął się naprawą słuchawek. Zapytałem, jak to się stało, że zaczął je projektować.

Piotr Granicki:

Wszystko zaczęło się, gdy w 2009 roku kupiłem pierwsze słuchawki ze zbalansowanymi przetwornikami – model Westone UM1. Zachwyciło mnie to jak grają. Zainteresowałem się technologią. W tamtym czasie nie było wiele informacji na jej temat w Sieci. Zacząłem więc korespondować z inżynierami z firmy, która produkuje przetworniki.

Oswoił technologię i z doświadczeniem serwisowym zabrał się do pracy.

Piotr Granicki:

Pierwsze modele stroiłem na zasadzie teoretycznej. Wiedziałem jaki efekt chcę osiągnąć i metodą prób i błędów do niego dochodziłem. Nie robiłem jednak dziesiątek prób. Kilka w zupełności wystarczało. Później zaopatrzyłem się w profesjonalny sprzęt pomiarowy. Teraz strojąc nowy model od początku wiem co chcę osiągnąć patrząc na wykres. Zmieniam tylko design słuchawek.

Z czasem fascynacja zmieniła się w pomysł na biznes. Zresztą całkiem niezły. Firma powstała w 2013 roku i sprzedała wtedy 40 par słuchawek. W tym roku planuje sprzedać 600 par. Większość produkcji trafia do Azji i Ameryki, ale sporo kupują też mieszkańcy Europy Zachodniej. W Polsce zostaje niewielki procent produkcji Custom Art.

Firma Granickiego jest jedną z kilku na świecie, które mają w ofercie słuchawki z silikonu. To trudny w obróbce materiał, ale jest miękki, dzięki czemu noszenie słuchawek jest bardziej komfortowe, niż w wypadku modeli akrylowych. To jeden z czynników, które zdecydowały o zainteresowaniu klientów słuchawkami Custom Art. Drugim, ważniejszym, jest stosunek jakości do ceny. Custom Art robi jedne z najtańszych tego typu słuchawek na rynku. W niektórych wypadkach różnica w cenie jest wielka, czego przykładem jest model, który trafił do mnie.

Ei.3

Ei.3 to najtańsze trzyprzetwornikowe słuchawki customowe na ryku. Kosztują ok. 1400 zł. Dużo, ale to wciąż nawet kilkukrotnie mniej niż za podobne konstrukcje innych firm. Nie mam ani możliwości, ani umiejętności, żeby realnie porównać Ei.3 z tym, co oferuje bezpośrednia konkurencja, ale audiofilskie recenzje w sieci potwierdzają, że te customy bronią się nie tylko ceną, ale także jakością. Na pewno są to najlepsze słuchawki, jakich używałem.

Podsumowanie

Trzymam kciuki za wszystkie polskie firmy robiące słuchawki customowe i szczerze kibicuję Custom Art za to, że uczyniła tę ekskluzywną kategorię urządzeń bardziej przystępną. Oczywiście słuchawki na zamówienie nadal są produktem niszowym – podstawowe modele z jednym przetwornikiem kosztują ok. 800 zł – ale za podobnej klasy modele Westone czy Shure również trzeba słono zapłacić. Nie wspominam nawet o mocno przereklamowanych Beatsach, Monsterach czy Bose. Wszystkich, którzy mają wysokie wymagania i których nie przeraża cena szczerze zachęcam, żeby dali szanse customom. Moim zdaniem są dużo lepszą opcją od podobnie wycenionych, seryjnych modeli.

Polskie firmy robiące customowe słuchawki:

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.