Dobre wieści dla użytkowników iPhone'ów. Apple otwiera się na niezależne serwisy naprawcze

Dobre wieści dla użytkowników iPhone'ów. Apple otwiera się na niezależne serwisy naprawcze12.07.2020 16:59

Apple zmienia swoją politykę naprawczą o 180 stopni. Naprawa sprzętu Apple'a z użyciem oryginalnych części i narzędzi może stać się tańsza.

Apple zdążył się osławić rzucaniem niezależnym serwisom naprawczym kłód pod nogi. Nietypowe mocowania, konieczność korzystania z niestandardowych narzędzi czy nieudostępnianie dokumentacji naprawczej to w przypadku tej marki chleb powszedni. Z tego powodu firma znalazła się na celowniku rządzących.

Efekt? W ubiegłym roku Apple - niekoniecznie z własnej, nieprzymuszonej woli - uruchomił w Stanach Zjednoczonych program Niezależny dostawca usług naprawczych, w ramach którego firma wyciągnęła rękę w stronę niezależnych serwisów.

Podobne naciski ze strony rządzących pojawiły się także w Unii Europejskiej, co przez niektóre media zostało błędnie zinterpretowane jako "Unia chce powrotu wymiennych baterii". Tak naprawdę chodziło jedynie o ułatwienie konsumentom procesu m.in. wymiany baterii, chociażby poprzez udostępnienie dokumentacji technicznej urządzeń niezależnym podmiotom.

Prawdopodobnie właśnie ze względu na coraz silniejsze naciski ze strony rządzących Apple zdecydował się na rozszerzenie swojego programu o kolejne kraje.

Apple otwiera się na zewnętrzne serwisy także w Polsce

Apple informuje, że program Niezależny dostawca usług naprawczych, realizowany dotychczas wyłącznie w USA, został właśnie rozszerzony o Kanadę oraz 32 kraje europejskie. W tym Polskę.

Niezależne serwisy, po uzyskaniu stosownego certyfikatu, mogą liczyć na dostęp do:

  • oryginalnych części;
  • certyfikowanych narzędzi;
  • szkoleń;
  • podręczników serwisowych;
  • narzędzi diagnostycznych;
  • innych zasobów firmy Apple niezbędnych do przeprowadzenia naprawy.

Dodatkowo adresy punktów naprawczych biorących udział w programie zostaną wyszczególnione na stronie Apple'a, co potencjalnie może pozwolić na łatwiejsze dotarcie do nowych klientów.

Apple wymaga, by firmy ubiegające się o certyfikat miały "ugruntowaną pozycję" i "łatwo dostępną (pieszo) lokalizację handlową". Do programu nie zostaną ponadto dopuszczone podmioty, które - wyjąwszy garść wyjątków - "w nazwie firmy lub na stronach internetowych używają zastrzeżonych terminów Apple".

Realnie może to oznaczać, że znaczna część serwisów ubiegających się o udział w programie będzie musiało zmienić swoje nazwy. W większych miastach jak grzyby po deszczu wyrastają przecież małe serwisy z nazwami pokroju "iPhone Doktor" czy "Apple Naprawy".

Co to wszystko oznacza dla użytkowników iPhone'ów?

Przede wszystkim program Apple'a może znacząco poprawić jakość usług oferowanych przez część niezależnych serwisów. Nie jest tajemnicą, że wielu techników uczy się choćby wymiany baterii w iPhone'ach z poradników na YouTubie (na czym skądinąd wyrósł gigantyczny serwis internetowy iFixit).

Rynkowym standardem jest też korzystanie z nieoficjalnych części zamiennych, co może skutkować choćby zamontowaniem wątpliwej jakości baterii czy podmianą ekranu OLED na gorszy panel LCD.

Program zwiastuje też szerszą dostępność usług wysokiej jakości. Obecnie autoryzowane serwisy iDream, Cortland czy iSpot dostępne są w pojedynczych lokalizacjach w największych miastach w Polsce. Z kolei szersza dostępność usług może się przełożyć na wojnę cenową.

Nie liczyłbym jednak na to, że wszystkie serwisy zajmujące się naprawą sprzętu Apple'a wyrażą chęć uczestnictwa w programie. Część zapewne nadal będzie wolała korzystać z nieoficjalnych części zamiennych i narzędzi, by oferować swoje usługi jak najtaniej.

Źródło artykułu:WP Komórkomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.