Oto główny powód, dla którego ludzie planują w tym roku wymianę smartfona

Oto główny powód, dla którego ludzie planują w tym roku wymianę smartfona11.01.2017 14:27
Dlaczego ludzie wymieniają smartfony?
Źródło zdjęć: © Wavebreakmedia / depositphotos.com

Większa bateria? Lepszy aparat? Szybszy procesor? Bynajmniej. Do wymiany smartfona w najbliższej przyszłości konsumentów przekonuje coś innego.

Funkcje związane z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością to główny powód wymiany telefonu w 2017 roku.

Tak wynika z raportu firmy doradczej Accenture, która przyjrzała się potrzebom 26 tys. konsumentów z 26 krajów na całym świecie.

Aż 54 proc. badanych deklaruje, że funkcje związane z technologiami VR i AR wpłyną na ich decyzje zakupowe. W ubiegłym roku było to 48 proc., więc zainteresowanie tymi rozwiązaniami zauważalnie wzrosło.

Ważne jest jednak to, że preferencje odnośnie tych funkcji jakoś specjalnie wyboru smartfonów nie ograniczają. W najprostszej formie z wirtualnej rzeczywistości można korzystać na niemal wszystkich smartfonach z Androidem oraz na iPhone'ach. Wystarczą najzwyklejsze gogle pokroju Cardboarda.

Szał na te technologie nie dziwi. Samsung coraz intensywniej promuje swoje gogle Gear VR, a tylko w ubiegłym roku premierę miały platforma Daydream Google'a czy pierwszy smartfon z technologią mapowania 3D Tango.

Spory wpływ na zainteresowanie rzeczywistością rozszerzoną miała gra Pokemon GO

Ta gra możliwości AR-u wykorzystuje w dość ubogi sposób, bo jedynie do nakładania wirtualnych stworków na obraz z kamery. Da się jednak zauważyć, że po premierze gry mnóstwo osób zaczęło się interesować rozszerzoną rzeczywistością.

Wyszukiwania hasła "augmented reality" w latach 2013–2016, Źródło zdjęć: © google.com/trends
Wyszukiwania hasła "augmented reality" w latach 2013–2016
Źródło zdjęć: © google.com/trends

Na powyższym wykresie możecie zobaczyć liczbę wyszukań hasła "augmented reality" w Google'u od 2013 do 2016 roku. Największy bum miał miejsce w połowie lipca 2016 - kilka dni po premierze Pokemon GO. Przypadek?

Pytanie tylko, czy popularność AR-u i VR-u za kilka lat będzie równie wysoka

AR to przyszłość - co do tego nie mam wątpliwości. Inteligentne okulary (a z czasem pewnie i szkła kontaktowe) najpewniej będą kolejną po pecetach i smartfonach ważną platformą komputerową. Nakładanie cyfrowych danych na rzeczywisty świat niesie za sobą ogromne możliwości, co udowodnił Microsoft prezentując gogle HoloLens.

Przyszłości VR-u nie jestem już natomiast taki pewien. Możliwość przeniesienia się do wirtualnego świata to wdzięczny temat dla marketingowców, ale obawiam się, że po chwilowym szale zainteresowanie goglami VR może spaść.

Widzę to po sobie. Mam w domu Cardboarda, Geara VR oraz PlayStation VR, ale używam ich nie częściej niż raz w tygodniu. To samo widzę u znajomych. Cóż, wrażenia wizualne z czasem przestają wywoływać "opad szczęki", a dyskomfort zostaje.

Problemem VR-u jest to, że stoi w opozycji do technologicznego rozpieszczania, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Z jednej strony mogę zgasić światło zegarkiem albo poprosić telefon, by przypomniał mi kupić mleko, a z drugiej muszę cackać się z kablami i dusić się w niewygodnych goglach, żeby sobie pograć. Ten dysonans z każdym dniem przeszkadza mi coraz bardziej.

Jestem strasznie ciekaw, czy osoby, które dziś zachęcone pobudzającymi wyobraźnię reklamami pobiegną do sklepu po telefon z gogle'ami VR, za 2-3 lata dalej będą miały wirtualną rzeczywistość wysoko na swojej liście smartfonowych priorytetów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.