Android Pay to teraz Google Pay. Gigant robi zamieszanie, którego można było uniknąć

Android Pay to teraz Google Pay. Gigant robi zamieszanie, którego można było uniknąć09.01.2018 11:52

Google 2018 rok zaczyna od porządków w swoim portfolio usług płatniczych. Oto Google Pay.

Google łączy swoje usługi płatnicze

Jeśli chodzi o płatności mobilne, Google ma w swoim portfolio małe zamieszanie. Dość powiedzieć, że usługa Android Pay funkcjonuje obok działającej w USA od 2011 roku platformy Google Wallet. Dochodzi do tego automatycznego wypełniania danych płatności w przeglądarce Chrome, zakupy w Sklepie Play czy płatności na YouTubie.

Gigant postanowił coś z tym zrobić i zintegrować wszystkie finansowe usługi. Od teraz za to wszystko odpowiadać będzie Google Pay.

Google Pay ma oficjalnie zadebiutować w sklepach stacjonarnych i w sieci w ciągu kilku tygodni. Firma zapowiada też, że integracja to dopiero początek; wkrótce Google Pay ma zyskać zupełnie nowe możliwości.

Google robi zamieszanie, którego można było uniknąć

Zmiana nazwy usługi wbrew pozorom nie jest prostym procesem. Zaktualizowanie stron internetowych to najmniejszy problem (choć obejmie tysiące osób), ale do tego dochodzą bankowe regulaminy czy chociażby naklejki na sklepowych terminalach, które trzeba będzie odświeżyć. W skali globalnej pochłonie to sporo czasu i pieniędzy.

Nie obejdzie się też bez zamieszania wśród klientów, którzy przyzwyczajeni do tego, że w osiedlowym sklepie mogą płacić telefonem dzięki Androidowi Pay, nagle będą mieli wątpliwości co do tego, czy Google Pay to to samo. Dla wielu właścicieli sklepów zachodzące zmiany także będą zapewne niejasne.

Google na swoim blogu wskazuje jednak, że chodzi tylko o integrację, więc nie trzeba się martwić o ponowne wdrażanie tej usługi przez banki czy sklepy, które już korzystają z Androida Pay.

A to wszystko przez krótkowzroczność Google'a

Usługa Android Pay zadebiutowała w drugiej połowie 2015 roku jako odpowiedź na Apple Pay. OK, jak na platformę płatności mobilnych dla smartfonów z Androidem nazwa mogła się wydawać w porządku, ale czy w Google'u naprawdę nikt nie założył ewentualności, że w przyszłości usługa ewoluuje i nazwa może przestać pasować? Że może pojawić się większa integracja z desktopami? Że w przyszłości może zadebiutować na innych systemach? Że mogą pojawić się nowe formy płatności, które nie będą ściśle powiązane z Androidem? Że usługa może zostać połączona z działającym od lat Google Walletem?

Google nie uczy się nawet na własnych błędach. Przecież jego wirtualny sklep początkowo nazywał się Android Market, ale z czasem wyewoluował w większą platformę multimedialną, dlatego w 2012 roku zmieniono nazwę Sklep Play. W tym przypadku także nie obyło się przez zamieszania, bo znam przypadki osób, które myślały, że to dodatek wgrany przez fioletowego operatora.

Cóż, miejmy nadzieję, że zmiana nazwy przebiegnie bez większych komplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.